Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Egna utskriftsmallar...

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    Egna utskriftsmallar...

    Kan man göra egna utskriftsmaller i Disgen 2019? Var kan man läsa om detta i såfall?
    /hans peter

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I handledningen står det om utskriftsmallar i https://www.dis.se/installning-utskrifter
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack för svaret. Jag hade gärna skickat med en förklarande bild till frågan men gick inte iland med uppgiften. Hur gör man det i detta forum? Hur får jag en URL till min bild?
    /hans peter

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Med min behörighet, vet inte om det finns i din,s å finns ett val i högra underkanten "Gå till avancerad". Där kan du klicka på "hantera bifogade filer" för att välja och lägga upp. Använd sedan gemet ovanför textrutan för att peka ut bilden.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Namnlös.jpg
    Tack så väldigt mycket...
    Det handlar om följande. Jag har gjort en utskift av en sidindelad antavla med egen mall. Bilden på den övre rutan täcker då del av texten på den undre. Jag funderade då på om det på något sätt gick att flytta bilderna in i den ruta som de tillhör. I min valda utskrift finns det ju gott om plats till höger. Men det är väl ett önsketänkande...
    /hans peter

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag gissar att du valt mallen "STD A3 3 gen + bild". Den är byggd för A3-format och om du skriver ut den på A4 eller förhandsgranskar för en A4-skrivare så blir det så. Men på A3-format så blir det korrekt.

    Så det är riktigt tänkta att modifiera till en egen mall. Men utskriften är definierad för (5) rader, centrerad bild kan du inte ändra.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Inställningar.jpg
    De här inställningarna använde jag. Nu förstår jag sammanhangen bättre. Tack för hjälpen!
    /hans peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •