Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Syskon - Relation

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Syskon - Relation

    Jag har mig själv och min syster registrerade i Disgen 2019
    Hur kopplar jag oss samman med en relation(?) så att vi t.ex. syns vid utskrift av en antavla?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Fundersam på din fråga. En relation är t.ex. gift, sambo, gemensamt barn, och det är ju inte mellan syskon.
    Sykon har ju gemensam förälder och de kommer då att i utskrift ses i en barnkull till den förälderns ansedel och även i stamtavlan.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Inte så mycket fokus på utskrift... så hur kopplar jag mig och min syster till föräldrarna?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Normalt skapas ju kopplingen automatiskt när man registrerar ett barn till en relation (t.ex. ell gift par) eller när man registrerar en förälder (till centrumpersonen)
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det finns ingen separat relation mellan syskon. Två personer är syskon genom att de är kopplade till samma föräldrarelation. Om du har dina föräldrar registrerade och sammankopplade med en relationsnotis och dig själv och din syster också registrerade men inte kopplade till era föräldrar så får du öppna två familjeöversikter (ikonen "Arrangera Familjeöversikter för flyttning/koppling" i vänstra menyn i familjeöversikter). I den ena har du föräldrarna (den ena föräldern som centrumperson), i den andra dig själv i ena fallet, din syster i andra fallet. Dra sedan dig själv respektive din syster från sin familjeöversikt till relationsrutan för föräldrarna i den andra familjeöversikten. Läs mer i Handledningen https://www.dis.se/koppla-personer.

    Om du har dig själv och din syster registrerade, som du skriver inledningsvis, men inte era föräldrar, kan du först sätta dig själv som centrumperson och först registrera Far och Mor till dig själv. För att sedan koppla din redan registrerade syster, kan du göra som jag beskrivit inledningsvis i detta inlägg.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Edgar den 2019-07-22 klockan 22:45.

  6. #6

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack! Ska kolla på dina råd!

  7. #7

  8. #8

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    [QUOTE=Edgar;16927]Det finns ingen separat relation mellan syskon. Två personer är syskon genom att de är kopplade till samma föräldrarelation. Om du har dina föräldrar registrerade och sammankopplade med en relationsnotis och dig själv och din syster också registrerade men inte kopplade till era föräldrar så får du öppna två familjeöversikter (ikonen "Arrangera Familjeöversikter för flyttning/koppling" i vänstra menyn i familjeöversikter). I den ena har du föräldrarna (den ena föräldern som centrumperson), i den andra dig själv i ena fallet, din syster i andra fallet. Dra sedan dig själv respektive din syster från sin familjeöversikt till relationsrutan för föräldrarna i den andra familjeöversikten. Läs mer i Handledningen https://www.dis.se/koppla-personer.

    Om du har dig själv och din syster registrerade, som du skriver inledningsvis, men inte era föräldrar, kan du först sätta dig själv som centrumperson och först registrera Far och Mor till dig själv. För att sedan koppla din redan registrerade syster, kan du göra som jag beskrivit inledningsvis i detta inlägg.



    Hej! Både jag och min syster finns med på vår fars och mors PÖ (alltså reggade). Om jag väljer Visa Släktöversikt så syns vi. Men inte i en Utskrift Ansedel eller Komprimerad. Vet inte varför. Har prövat med olika centrumpersoner.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är klart.
    En antavla visar bakåt i tiden, en stamtavla framåt i tiden.
    Så en grafisk antavla utgående från din far, t.ex. visar bara honom och hans direkta anor.
    Om du gör en grafisk stamtavla utgående från din far, då kommer alla barnen och övriga ättlingar med.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej och tack! Menar du Skapa Bygg Stamtavla eller Utskrift Stamtavla Grafisk (kanske samma?)?

  11. #11

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag menar utskrifter, men det är samma i "Bygg antavla" = bara direkta anor och "Bygg stamtavla" = bara direkta ättlingar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •