Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Visa orter på kartan.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277

Visa orter på kartan.

Jag har jobbat en del med kartan och lagt in koordinater för en del orter. Samtidigt vill jag genom att bocka av rutan Visa orter på kartan få bort alla orter som skrivs i en klump över sockenkyrkan, där alla andra orter jag inte vill visa i kartan skrivs.

För mig fungerar det inte och inte heller att bocka av Använd position När jag öppnar Redigera ort är bocken tillbaka i ruta Använd position och Visa position är obockad. Jag har kollat med den ort som jag kan läsa och som ligger överst (börjar på bokstav ö)

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Kom på vad som behövdes. Jag måste manuellt begära uppdatering av kartan från ortsdatabasen.

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Egentligen skulle jag önska att rutan Visa ort på kartan som standard var avbockad (har jag kanske missat en inställning). Jag kommer inte alltid ihåg att göra det när jag lägger in en ny ort. Då kan jag efterhand som jag registrerar koordinater för en ort bocka för om jag vill visa den i kartan, och jag slipper ifrån klumpen namn under kyrkan.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Jag tycker tvärtom. Det är bra att orter utan koordinater syns på kyrkosymbolen. Då ser man att det finns orter som saknar koordinater och i stor utsträckning vilka det är och kan koordinatsätta dem en efter en. Detta är det enda sätt på vilket man enkelt kan se vilka orter som inte är koordinatsatta.

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Är medveten om att det finns delade meningar om detta. Men en funktion i inställningar där man kan välja hur man vill ha det kanske kunde tillfredsställa fler smakriktningar.

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Hur är det tänkt att rutan för visa orten på kartan skall fungera. Enligt handledningen står det att om man inte vill ange några koordinater skall man avmarkera rutan. Det fungerar inte så för mig. Oavsett hur jag gör kommer ursprungliga koordinater tillbaka när jag öppnar Redigera ort. Fel i programmet?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •