+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Länka dokument

Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057

Länka dokument

Jag använder ofta "Arbetsmaterial" för att länka till olika dokument såsom texter, kalkylblad, bilder etc som är placerade på olika platser i min dator. Detta fungerar utmärkt och ger en snabbåtkomst till dessa dokument.

Ibland är emellertid dokumenten av den karaktär att de hör hemma i "Levnadsbeskrivningen" men där verkar det bara vara möjligt att länka bilder och ljud. Visserligen kan jag om jag väljer notistypen "Multimedia" och "Alla filer(*.*)" få Disgen att acceptera såväl docx som xlsx filer men notisen får etiketten Video (eller Ljud) vilket är lite missvisande. Såvitt jag förstår finns det ingen notistyp som är anpassad till olika typer av dokument eller...?

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Det finns ingen notis-typ för dokument.
    Men om du tänker visa ex-vis en PDF-fil i en HTML-export, så går detta att göra (I HTML-en finns då en "Länk"-klicka på den och filen öppnas) (men det går inte att få med vid en utskrift). Om du är intresserad-återkom.
    Mitt tips;
    "Special" kan användas för valfria händelser som inte har egen notistyp.
    Skriv texten i fältet Anteckning (eller i fältet fotnot om du vill ha texten som fotnot).
    Special har både ort och källa. Om du dessutom använder källhänvisning kan du där både registrera en länk till AD eller SVAR.
    Senast redigerad av Olle_Olsson den 2019-09-24 klockan 22:44. Anledning: syftningsfel

Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Just nu är det inte aktuellt med HTML-export för min del. Det är de nya ”snabbåtkomstikonerna” framför vissa notiser i Levnadsbeskrivningen som fått mig att önska att det fanns snabbåtkomst också till andra dokument än Arkiv Digitals, Riksarkivets och Multimedia. Exempelvis är ett Worddokument som beskriver en viss plats eller en Excellista över anställda på en arbetsplats och kopplade till lämpliga notiser lika intressanta att snabbt få fram som en sida i en födelsebok.

Vid närmare eftertanke så är det främst källor som jag vill koppla till olika notiser i Levnadsbeskrivningen. I fönstret ”Egenskaper för källhänvisning” finns en ”Kopplingsruta”. Om alternativen i ”Koppla till” utökades med exempelvis ”Annat dokument” som tillät att jag i Bild-Id-rutan kunde bläddra mig fram till och ange valfritt dokument placerat någonstans i min dator så skulle åtminstone min önskan uppfyllas. Kanske det finns det andra som har liknande önskemål?

Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg