Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Utskrifter flera familjenamn

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Utskrifter flera familjenamn

    Jag har i min forskning väldigt många med skogsfinska familjenamn. Ibland har jag önskat att jag i någon inställning centralt kunnat ställa in om extra namn skall visas i utskrifter. Jag är ingen kodare så jag vet inte vad som är möjligt. Ett för mig tänkbart sätt är, att man i en kryssruta kan stänga av all visning av extranamn i personöversikten, för då kommer de väl inte med utskrifter.

    Jag är kanske helt ensam om att se ett behov av denna möjlighet. Men det är väl inte förbjudet att önska.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag antar att du använder Disgen 2018 eller 2019.
    Där finns numera en funktion så att man kan välja vilket namn som ska visas i Familjeöversikten och vid HTML-export, man kan välja att bara visa tilltalsnamnet, eller ”Gårdsnamnet”.
    Vid utskrift kommer dock alla namnen med, de går ej att ”kryssa bort”.

    Denna funktion finns i Personöversikten, och dess Namn-panel.
    Där finns ”Lägg till” och ”Utökad”.
    Under ”Lägg till”; ändra namn ( och vilka namn som ska visas) detta gäller för ”Förnamn & Tilltalsnamn & Efternamn”
    Läs mera; https://www.dis.se/flera-efternamn

  3. #3

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Vid utskrift av antavla i dess olika former går det att kryssa bort extranamnen, att det inte fungerade så för ansedel tänkte jag inte på, men å andra sidan är det väl OK att en ansedel är så komplett som möjligt.
    Som standard har jag alla namnen synliga i personöversikten med patronymikon först och sen alla familjenamn. Vid utskrifter av antavlor vill jag enkelt kunna begränsa informationen.
    Senast redigerat av akno den 2019-10-01 klockan 16:41.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •