Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Antavla

  1. #1

    Antavla

    Skall göra en presentation av en släkt med alla anor, omfattande 12 generationer och ca 450 personer.
    Den antavla som finns i Disgen 2019 är ett alldeles utmärkt redskap för ändamålet eftersom den blir bra översiktig och lätt för en icke van forskare att följa.
    Finns någon möjlighet att printa ut denna, eller har jag missat något?
    De grafiska antavlorna som finns till buds ger drygt hundra sidor och är naturligtvis olämplig för mitt ändamål.
    /Bo Almquist

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Det du ser på skärmen är möjligt att åstadkomma med den grafiska antavlan. Utgå från STD vänster höger 2 rader. Ändra antal rader till 1 och dra isär rutorna så långt att de inte ligger över varandra så har du snart fått till det. Tänk på att göra rutorna så långa att texten får plats. Det gör dock att utskriften blir väldigt lång.

    Att däremot få in utskriften på ett litet A4 papper är helt omöjligt om du inte vill använda mikroskop för att läsa texten. Skämt åsido så kan jag tänka mig att använda "löpande bana", alltså en plotter. Då har du strax över en meters "höjd" och obegränsad längd. Problemet är att du måste ha en drivrutin för denna plotter för att kunna välja den när utskriften skall skapas. Jag vet inte om det går att lösa med en PDF skrivare, men det är möjligt. Hör med en repro-firma hur de ställer sig till att hjälpa dig att skriva ut antavlan och naturligtvis vad det kostar.

    Jag har själv gjort en liknande utskrift för många år sedan, men då hade jag tillgång till en plotter via mitt arbete. Det var inga problem alls att få till det.

    /Anders Larsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •