I alla moderna släktforskningsprogram finns mängder av nya funktioner, som inte alla kan avbildas i Gedcom 5.5-standarden. Vad programmen då gör är att antingen avstå från att överföra informationen till Gedcom eller så skapar man egendefinierade taggar för Gedcom. Dessa egendefinierade taggar förstår programmet självt, medan andra program har normalt svårt att implementera dem korrekt.
Strävan som flertalet släktforskningsprogram idag har att bygga in nya funktioner, är naturligtvis till nytta för och önskade av oss släktforskare, men det innebär också att det begränsar möjligheten att flytta över släktträden och allt som registrerats från ett program till ett annat.
Disgen använder inga egendefinierade taggar vid export, vad jag vet. Det finns funktioner som Disgen har, men som inte finns i Gedcom-standarden, t.ex. notisen flyttade, med både utflyttnings- och inflyttningsort. Den expoteras som två taggar. Våra funktioner för flaggor, länkar till AD eller Riksarkivet, arbetsmaterial, utskriftsmallar, etc finns inte alls i Gedcom, och kan därför inte exporteras. Och sådana exempel finns hos alla andra program också.
Det finns naturligtvis även funktioner som finns definierade i Gedcom, men som enskilda program inte har i sitt program. T.ex. flicknamn, även om det finns i Gedcom, men inte den funktionen finns i Disgen, så kan Disgen varken exportera eller importera det på ett korrekt sätt.
Eftersom Disgen bara exporterar information som verkligen finns i Gedcom, så är Disgen även lite kräsen vid import. Andras egendefinierade taggar, eller deras egna tolkningar av Gedcom-standarden, försöker Disgen i viss mån att importera, med de kan även medföra att importen avbryts eller inte blir tillfredsställande. Ett sätt att lite rensa en Gedcom-fil som jag använder, är att först göra importen till Min Släkt, och sedan exportera därifrån för import i Disgen. Då försvinner en del av de störande taggarna, men det finns säkert flera andra program och sätt att göra det på.
Alla de grundläggande informationerna i ett släktträd, om personerna och relationerna, exporteras och importeras dock av de flesta program på ett korrekt sätt. Och som ni alla vet så finns inte bilder och dokument med i Gedcom-standarden.
Det finns flera sidor om Gedcom på DIS hemsida, bl.a.
https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen