Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Import av Gedcom fil 2019.1

  1. #1

    Import av Gedcom fil 2019.1

    jag har försökt importera en viss fil till Disgen, och får fel,
    (motsvarande fil sväljer Ancestry utan problem).

    Har även importerat annan fil o fått rätt.

    Det är ju alltid lurt när två kontrahenter är inblandade.

    och jag "kollar upp båda"

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Du skriver inget om varifrån denna gedcom fil kommer eller vad det är för felmedelande du får.

    Utan den information är det svårt att säga något.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    Filen kommer från AD-släktträd.
    felmeddelandet försvinner, men i logfilen står
    Importen avbryts efter Pass 1 på grund av saknade referenser.
    GEDCOM-filen är tyvärr felaktig.
    (står inte vad som är fel)
    står att det är på rad 44 (svårt o räkna...)
    men ställer jag cursorn så står det där
    2 _DATE_TEXT Abt 1831

    Fel på rad 44: Denna Tag ingår inte i GEDCOM standard 5.5, ignoreras
    Innehåll : "2 _DATE_TEXT Abt 1831"

    Fel på rad 48: Denna Tag ingår inte i GEDCOM standard 5.5, ignoreras
    Innehåll : "2 _DATE_TEXT abt 1868"

    Fel: Referensen SUBMITTER är inte definierad.

    1. kan importera samma fil till ancestry
    2. kan importera fil från ancestry till mitt disgen

    som sagt - det är kanske fel i båda (ad släkttrad - rapporterat) - och disgen, eller en av dem.
    Senast redigerat av Evafalk den 2019-10-31 klockan 13:30.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    GEDCOM-taggen ska nog heta DATE_PHRASE istället för DATE_TEXT, dvs den exporterade filen följer inte standarden (som felmeddelandet anger).

  5. #5

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Eftersom jag inte hittar hur man skapar ett nytt ämne fortsätter jag här. Jag importerade en gedcomfil i RootMagic för att använda deras dublettkontroll-snabbare och bättre tycker jag. Då upptäckte jag att en person Truls Hanson som dog i Almaröd1, Skivarp (M) fanns som dublett med vars en son. Konstigt.
    Kollade i Disgen varifrån Gedcomfilen exporterats och där finns han en gång med två söner. Trodde det var Roots det var fel på men skapade en ny databas och löste in Gedcomfilen som Disgen skapat igen i Disgen i en ny tom datamapp. I denna nya disgenversion finns Truls Hansson med två gånger med vars en son. Felet finns alltså i Gedcomfilen som Disgen skapat.
    Då är min fråga. Hur många "onödiga" dubletter får man när man löser in Gedcomfiler från andra program?
    Är felet att söka i Gedcomfilen eller är det Disgen som skapar felet?
    För att kontrollera detta sllg jag ihop de två Truls Hansson i Roots och exporterade sedan en gedcomfil därifrån som jag läste in i en ny datamapp i Disgen. Det blev enormt många fel i konverteringsfilen och Truls Hansson fanns med som en person med två söner!
    Det är alltså Disgen som skapar felet i Gedcomfilen. Nåt andra haft erfarenhet av--åtgärd??

  6. #6
    kanske bra om du kompletterar vilken version av disgen du kör, - (kanske nån admin kan skapa ny tråd?)

  7. #7

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av 31581 Visa inlägg
    Eftersom jag inte hittar hur man skapar ett nytt ämne fortsätter jag här. Jag importerade en gedcomfil i RootMagic för att använda deras dublettkontroll-snabbare och bättre tycker jag. Då upptäckte jag att en person Truls Hanson som dog i Almaröd1, Skivarp (M) fanns som dublett med vars en son. Konstigt.
    Kollade i Disgen varifrån Gedcomfilen exporterats och där finns han en gång med två söner. Trodde det var Roots det var fel på men skapade en ny databas och löste in Gedcomfilen som Disgen skapat igen i Disgen i en ny tom datamapp. I denna nya disgenversion finns Truls Hansson med två gånger med vars en son. Felet finns alltså i Gedcomfilen som Disgen skapat.
    Då är min fråga. Hur många "onödiga" dubletter får man när man löser in Gedcomfiler från andra program?
    Är felet att söka i Gedcomfilen eller är det Disgen som skapar felet?
    För att kontrollera detta sllg jag ihop de två Truls Hansson i Roots och exporterade sedan en gedcomfil därifrån som jag läste in i en ny datamapp i Disgen. Det blev enormt många fel i konverteringsfilen och Truls Hansson fanns med som en person med två söner!
    Det är alltså Disgen som skapar felet i Gedcomfilen. Nåt andra haft erfarenhet av--åtgärd??
    Jag använder Disgen 2019.2 och RootsMAgic 7,6,5,0

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    I alla moderna släktforskningsprogram finns mängder av nya funktioner, som inte alla kan avbildas i Gedcom 5.5-standarden. Vad programmen då gör är att antingen avstå från att överföra informationen till Gedcom eller så skapar man egendefinierade taggar för Gedcom. Dessa egendefinierade taggar förstår programmet självt, medan andra program har normalt svårt att implementera dem korrekt.

    Strävan som flertalet släktforskningsprogram idag har att bygga in nya funktioner, är naturligtvis till nytta för och önskade av oss släktforskare, men det innebär också att det begränsar möjligheten att flytta över släktträden och allt som registrerats från ett program till ett annat.

    Disgen använder inga egendefinierade taggar vid export, vad jag vet. Det finns funktioner som Disgen har, men som inte finns i Gedcom-standarden, t.ex. notisen flyttade, med både utflyttnings- och inflyttningsort. Den expoteras som två taggar. Våra funktioner för flaggor, länkar till AD eller Riksarkivet, arbetsmaterial, utskriftsmallar, etc finns inte alls i Gedcom, och kan därför inte exporteras. Och sådana exempel finns hos alla andra program också.

    Det finns naturligtvis även funktioner som finns definierade i Gedcom, men som enskilda program inte har i sitt program. T.ex. flicknamn, även om det finns i Gedcom, men inte den funktionen finns i Disgen, så kan Disgen varken exportera eller importera det på ett korrekt sätt.

    Eftersom Disgen bara exporterar information som verkligen finns i Gedcom, så är Disgen även lite kräsen vid import. Andras egendefinierade taggar, eller deras egna tolkningar av Gedcom-standarden, försöker Disgen i viss mån att importera, med de kan även medföra att importen avbryts eller inte blir tillfredsställande. Ett sätt att lite rensa en Gedcom-fil som jag använder, är att först göra importen till Min Släkt, och sedan exportera därifrån för import i Disgen. Då försvinner en del av de störande taggarna, men det finns säkert flera andra program och sätt att göra det på.

    Alla de grundläggande informationerna i ett släktträd, om personerna och relationerna, exporteras och importeras dock av de flesta program på ett korrekt sätt. Och som ni alla vet så finns inte bilder och dokument med i Gedcom-standarden.

    Det finns flera sidor om Gedcom på DIS hemsida, bl.a.
    https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2021-05-05 klockan 10:01.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    I alla moderna släktforskningsprogram finns mängder av nya funktioner, som inte alla kan avbildas i Gedcom 5.5-standarden. Vad programmen då gör är att antingen avstå från att överföra informationen till Gedcom eller så skapar man egendefinierade taggar för Gedcom. Dessa egendefinierade taggar förstår programmet självt, medan andra program har normalt svårt att implementera dem korrekt.

    Strävan som flertalet släktforskningsprogram idag har att bygga in nya funktioner, är naturligtvis till nytta för och önskade av oss släktforskare, men det innebär också att det begränsar möjligheten att flytta över släktträden och allt som registrerats från ett program till ett annat.

    Disgen använder inga egendefinierade taggar vid export, vad jag vet. Det finns funktioner som Disgen har, men som inte finns i Gedcom-standarden, t.ex. notisen flyttade, med både utflyttnings- och inflyttningsort. Den expoteras som två taggar. Våra funktioner för flaggor, länkar till AD eller Riksarkivet, arbetsmaterial, utskriftsmallar, etc finns inte alls i Gedcom, och kan därför inte exporteras. Och sådana exempel finns hos alla andra program också.

    Det finns naturligtvis även funktioner som finns definierade i Gedcom, men som enskilda program inte har i sitt program. T.ex. flicknamn, även om det finns i Gedcom, men inte den funktionen finns i Disgen, så kan Disgen varken exportera eller importera det på ett korrekt sätt.

    Eftersom Disgen bara exporterar information som verkligen finns i Gedcom, så är Disgen även lite kräsen vid import. Andras egendefinierade taggar, eller deras egna tolkningar av Gedcom-standarden, försöker Disgen i viss mån att importera, med de kan även medföra att importen avbryts eller inte blir tillfredsställande. Ett sätt att lite rensa en Gedcom-fil som jag använder, är att först göra importen till Min Släkt, och sedan exportera därifrån för import i Disgen. Då försvinner en del av de störande taggarna, men det finns säkert flera andra program och sätt att göra det på.

    Alla de grundläggande informationerna i ett släktträd, om personerna och relationerna, exporteras och importeras dock av de flesta program på ett korrekt sätt. Och som ni alla vet så finns inte bilder och dokument med i Gedcom-standarden.

    Det finns flera sidor om Gedcom på DIS hemsida, bl.a.
    https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen
    Jag skapade en Gedcomfil i Disgen 2019,2 som jag sen läste in igen i Disgen 2019,2 i en ny datamapp. Då hade Truls Hansson förvandlats till dubletter med var sin son! Disgen kan alltså inte läsa in sin egen Gedcomfil korrekt. Jag har inte min Släkt så jag kan inte göra mellanstoppet via Min Släkt.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Christer Thörn. Om så är fallet så är det ett fel som vi gärna vill analysera. Jag har under mina 8 år som fadder aldrig upplevt ett sådant problem. Och jag får mycket ärenden att testa. Vet att du har en stor databas som du registrerat under lång tid och i olika Disgen-versioner, men om jag på något sätt kunde få testa med din databas för att verifiera.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Det är omnämnt på sidan om Nyheter och kända brister i Disgen att "Vid GEDCOM-import kan flera biologiska föräldrar skapas". Jag känner inte till något närmare om den bristen mer än att jag ser att det är dokumenterat.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  12. #12

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Christer Thörn. Om så är fallet så är det ett fel som vi gärna vill analysera. Jag har under mina 8 år som fadder aldrig upplevt ett sådant problem. Och jag får mycket ärenden att testa. Vet att du har en stor databas som du registrerat under lång tid och i olika Disgen-versioner, men om jag på något sätt kunde få testa med din databas för att verifiera.
    Jag hittade två barn till för Truls Hansson som jag la till..
    Därefter exporterade jag en Gedcom fil från Disgen och läste in den igen i en tom datamapp. Felet återskapades inte. Nu fanns Truls med sina fyra barn. Inga två Truls med var sitt barn längre.
    Händer det igen med nån annan skickar jag filen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •