Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Import av Gedcomfil från Ancestry, taggar

  1. #1

    Import av Gedcomfil från Ancestry, taggar

    Importerar en liten fil från Ancestry

    får då felkoder för följande
    Fel på rad 328: Underordnad tag inte tillåten, ignoreras
    Innehåll : "2 _FREL Natural"

    Fel på rad 329: Underordnad tag inte tillåten, ignoreras
    Innehåll : "2 _MREL Natural"

    (flera gånger).

    Läst några av de äldre inläggen, men frågan är - hur rättar man så man kommer vidare???
    Tror inte man kommer vidare med att Ancestry ska ändra

    (för några år sen hämtade jag hela mitt träd från Ancestry utan problem (av den sorten) - men nu är det bara ca 30 personer )

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    De två taggarna betyder att fadern är biologisk respektive modern är biologisk. Att Disgen ignorerar dessa har ingen funktion på resultatet.

    Men om det finns _FREL eller _MREL som har annat värde än Natural så bör man kolla att Disgen uppfattat den icke-biologiska kopplingen korrekt.

  3. #3
    problemet var att inget blev skapat och FREL - MREL var skrivit massor av gånger (då vet jag att om det BARA varit det borde det inte blivit fel)

    men ser nu att EN rad
    SOUR @S1440563539@
    är nog en felande länk , då det i log-filen står
    Fel: Referensen S1440563538 är inte definierad.
    det finns många dylika i filen
    fråga - ska jag deleta de raderna för o komma vidare? (har ingen aning om vad siffrorna står för)

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det är ett riktigt problem som troligen beror på Ancestry och inte på Disgen.

    En GEDCOM fil innehåller korsreferenser, vilket innebär att en uppgifts identitet, i detta fall källan @S1440563539@ också måste finnas bland de strukturerade källorna. Det gör den tydligen inte i detta fallet.

    Jag vet inte om Ancestry har något val för GEDCOM fil med strukturerade källor, i så fall kunde du prova det alternativet.

    Att deleta raden är en nödlösning, det är väldigt lätt att skapa fel när man manuellt ändrar i en GEDCOM fil. I detta läge tror jag du ändå kan göra det om du är försiktig.
    Senast redigerat av C-J Gustafsson den 2019-11-05 klockan 18:40. Anledning: Felskrivet, skall vara med strukturerade källor

  5. #5
    tror inte heller det beror på disgen, gäller bara att hitta en väg fram.
    ancestry har inga val-sättningar.

    deletade allt som hade med s144... och DÅ fick jag i alla fall in gubbarna i disgen.
    men på mina 30 st (detta är tack o lov ett test) - deletade jag hur många som helst, dvs inte görbart i längden utan att skriva nåt script

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag skulle gärna vilja titta på den GEDCOM filen. Har du kvar min mailadress?

  7. #7
    den är på väg

  8. #8

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Filen är "nästan rätt", det är nog bara 2 SOUR @S1440563538@ som är missad. Övriga strukturerade källor verkar riktiga.

    Det är den källa du angivit på Tobias /Olsson kallas Karlsson/ som blir fel.

    Jag skall importera den till Disgen och se om det är något mer problem.

  9. #9

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag fick nu inga andra felsignaler än de där _FREL och _MREL

    Så det räcker med att du ändrar sista två siffrorna från 38 till 40, som är i princip samma källa bara lite annorlunda formulerad.

    Alternativt tar du bor dessa 3 rader:
    2 SOUR @S1440563538@
    3 DATA
    4 TEXT BiS, Befolkningen i Sverige 1860-1947

    Men generellt avråder jag från att försöka ändra i en GEDCOM fil om man inte är säker på vad man gör.

    Jag tycker dock att Ancestry borde få göra en egen analys av GEDCOM filen, för troligen är det inte bara du som fått GEDCOM filer med liknande fel.

  10. #10
    det gick fint med att ta bort de tre raderna (skall se om jag kan fixa ursprunget , och se vad jag kan göra med Ancestry

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •