Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sortering av orter

  1. #1

    Sortering av orter

    Av någon anledning har senast använda orter blivit sorterade alfabetiskt, vilket jag ej vill. Jag har läst om detta någon gång men även försökt via hjälpen att ändra sorteringsordning:

    Senast använda orter

    I denna kombinationsruta finns de senast använda ortnamnen. Den fylls på när du klickar OK och därmed väljer en ort. Använd denna kombinationsruta för att snabbt visa en nyligen använd ort.

    Du kan i popup-menyn välja att hålla listan sorterad i bokstavsordning eller osorterad med senast använda ort först.

    Om man klickar på valet "Sortera listan över senaste orter" så sorteras orterna i listan omedelbart i alfabetisk ordning, och det sätts en bock framför valet. Därefter läggs alltid nya orter in i bokstavsordning i listan, så länge valet är ibockat.

    Om valet är ibockat och man klickar på valet igen, så försvinner bocken, men listan förblir sorterad som den är. Dock kommer nya orter att läggas in överst i listan, medan de som fanns där tidigare förblir i alfabetisk ordning.

    Maximalt 30 orter kan finnas i listan. Disgen kortar den automatiskt.


    När jag går in på redigera orter får jag inte upp något alternativ "sortera listan över senaste orter". Vad gör jag fel? Har fortfarande Disgen 2018.

    Generellt tycker jag att det verkar väldigt dumt att ha listan alfabetiskt. Borde inte tidsordningen vara grundalternativ och den som vill ha alfabetiskt får sortera om?

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Jag har också råkat ut för det några gånger, men Josefine Nilson har skrivit en artikel om det: Lista för senast använda orter - sorterad eller osorterad (https://www.dis.se/ortslista-sorterad-osorterad).

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Rolf Karlsson: Du skall högerklicka på en ort för att få fram rätta menyn.

  4. #4
    Tack för det. Någon vettig funktionär kan väl lägga in ett förslag att ändra, så att orterna kommer i tidsordning som default samt att ändra i Hjälp, så att denna blir begriplig.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    De är i tidsordning som default. Du får gärna skriva förslag på en tydligare hjälptext. Jag kan inte göra den tydligare än den är.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6
    Christer, det väsentliga, som saknas i hjälptexten, (se kursivt ovan) är det som Edgar tar upp: Högerklicka på en ort för att få upp menyn

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Finns nu registrerat i ärende #6271.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Hans Hugo Nilson
    Medlemsnr
    44459
    Inlägg
    2
    Jag har också haft problem med listan med senaste orter. Inte bara har den varit sorterad i bokstavsordning; den har inte heller tagit emot nya orter jag jobbat med. Problemet har funnits ett antal dagar nu. Medvetet har jag inte gjort någon inställning (men man kan ju alltid råka komma åt någon knapp som stör systemet). Men efter kl 22 i gårkväll 20201207, tycks listan åter uppföra sig som den ska; en efter en lägger sig nya orter överst i listan, och de gamla irrelevanta namnen tippar efterhand över kanten längst ner. Har det gjorts någon fix i Disgen?

  9. #9

    Hans Hugo Nilson
    Medlemsnr
    44459
    Inlägg
    2
    Jag har nu läst Josefine Nilsons utmärkta redogörelse - det skulle jag naturligtvis gjort innan jag postade min kommentar. Jag måste ha varit inne och klickat på de där sorteringsalternativen, som jag skam till sägandes aldrig förstått vad de egentligen avser. Eventuellt är de två sorteringsmöjligheterna felplacerade. Det känns ologiskt att man måste högerklicka på en viss ort i ortträdet för att göra något som sedan påverkar - inte orten man klickade på - utan en lista som används på helt andra ställen. Men nu vet jag i alla fall vad som gäller.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •