Resultat 1 till 16 av 16

mne: Sker hur man r slkt med slkten

Lars Hllstig
    Medlemsnr
    8307
    Inlgg
    4

Sker hur man r slkt med slkten

Kan man i Disgen p ngot stt se hur man r slkt med slkten?

Vi har ett utmrkt verktyg "Sk gemensamma anor" som visar det jag brukar kalla blodsslkt. P samma stt skulle jag vilja se sambandet mellan tv personer utanfr anorna.

Via Sklista, Utka sklistan och vlja Alla som p ngot stt r slkt, s kan jag ju faktiskt se alla som r slkt med slkten. Men det r ett svrt att rkna ut p vilket stt det finns ett samband.
    Webbsidan geni.com har faktiskt funktionen jag sker, men jag vill inte mata in hela slkten dr. Problemet med att visa hur man r slkt med slkten r mjligen att det oftast finns flera vgar, men jag skulle nja mig med en vg.

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Inlgg
    13
    Det hr r en av dom tv funktionerna jag saknar mest i Disgen (den andra r DNA-std)!
    Jag anvnder sjlv webtrees just fr det, d r det bara jag som har tillgng till mitt trd. Men det krver ju att man har en server att lgga det p.

Lars Hllstig
    Medlemsnr
    8307
    Inlgg
    4
    Tack fr svar. D fr vi hoppas att den funktionen kommer om inte ngon listar ut hur man gr i den hr versionen.
    Webtrees var ett intressant frslag, jag har en NAS och kanske drar igng webbservern som jag haft p den tidigare.

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Inlgg
    13
    Kan verkligen rekommendera det till dom som r lite dstorkunniga. Nr man vl installerat och konfigurerat s snurrar det p bra och r ltt att uppdatera med ny gedcom. Bilderna kan man lgga i en viss mapp och det bara funkar.
    Jag anvnder det ven fr att ha smidig tillgng till min forskning "p sprng", och fr att ge nra och kra inloggning fr att kunna kolla sjlva.

Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Inlgg
    121
    Du kan hitta slkt till slkten utan att g ur Disgen!

G till Redigera -> Flaggor... och Lgg till... tv ny flaggor, tex Person A och Person B, och ge dom en frg som utmrker sig.

Vlj frsta personen och Bygg en antavla. Hgerklicka och Vlj skapa en sklista med personerna i tavlan. Hgerklicka i sklistan och Utka sklistan med Barn och sedan Partner. Markera alla personerna listan (Ctrl-A) och hgerklicka i listan och vlj Lgg till flaggor fr markerade personer... klicka p Person A och klicka p OK.
    Stng Antavlan och Sklistan vlj den andra personen och gr samma sak men vlj Person B!

Nu ska vi ska! Klicka p Kikaren, Nollstll skvillkoren vlj Flaggor under Personer. Markera Sk personer med med alla valda flaggor och vlj Person A och Person B och Sk!

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    En komplettering fr HTML-export av ovanstende r att de bda antavlorna skapas i var sin familjeversikt (dubbla familjeversikter i Disgens fnster). Vid HTML-export vljs att ta med bda antavlorna. En ikon i personregistret och i ansedlarna visar sedan om personen finns med i antavla 1 eller antavla 2. Gemensamma anor r personer med bda ikonerna.
    Senast redigerat av Edgar den 2019-12-12 klockan 07:22.

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Inlgg
    13
    Den dr proceduren funkar skert om man vill sl upp ett slktskap nn enstaka gng, men smidigt r det ju inte.
    I webtrees nr man r inne p nn kan man trycka "relationship with me" och direkt f fram en sn hr tydligt visuell versikt. Gr ocks att ska fram andra personer i identitetsrutan fr att gra jmfrelser mellan vilka som helst, s som jag i bifogad bild. Hade varit drmmen att ha en liknande funktion i Disgen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Lars Hllstig
    Medlemsnr
    8307
    Inlgg
    4
    Tack. Kanske lge fr en artikel i Diskulogen, eller har det funnits ngon sdan?
    Bo - Din metod fungerade klockrent och jag har hittat det jag sker.
    Edgar - jag kommer inte riktigt fram. Nr man gr export kan man vl bara gra det p EN sklista eller flagga. Du skriver att man gr det frn TV familjeversikter. Hr fastnar jag. Eller gr du en flagga av allt?
    Caroline - snyggt. Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Dr kan man vl inte lgga in ett program? Jag r osker p skerheten att ha webserver p min NAS s jag hejdar mig just nu.
    Senast redigerat av dis08307 den 2019-12-12 klockan 11:23.

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Inlgg
    13
    Citat Ursprungligen postat av dis08307 Visa inlgg
    Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Dr kan man vl inte lgga in ett program?
    Jag kr ocks webbhotell (Binero). Det gller bara att det finns std fr PHP och mysql. Man laddar bara upp en massa php-filer till servern och sen gr man till den platsen i webblsaren s kommer en guide fr att stlla in databas och inloggningsuppgifter och snt.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Lars - vid HTML-exporten r det ikonen fr frekomsten i en antavla som kan anvndas, se bild. De personer som har bda ikonerna (visas i svl personregister som i ansedlarna) r gemensamma anor till de tv probanderna. Vid HTML-exporten vill man antagligen ha med ansedlar inte bara fr personerna i de tv antavlorna. Jag valde d att ta med alla personer, men dr kan man naturligtvis ocks laborera med en sklista, t.ex. genom att anvnda de flaggor som Bo beskriver ovan enskilt eller kombinerade (den ena, den andra, bde den ena OCH den andra, den ena ELLER den andra (i det sista fallet mste man nog sl ihop tv sklistor)). Detta har jag inte testat.

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    288
    Fr att gra 2 Familjeversikter eller / Sklistor / Kartor / Slktversikter .
    Eller; fr att skapa tv tavlor (Antavla/ eller Stamtavla), vid HTML-export
    Gr frst den ena tavlan (Grupp 1).
    Sen g till SKAPA och vlj ”Nytt fnster (ny grupp)” sen/ Familjeversikt / Vlj person fr antavla eller stamtavla / gr An- eller Stam-tavlan (Grupp 2).
    Sen exportera till HTML.

Gunnar hrn
    Medlemsnr
    11916
    Inlgg
    67

Geneweb

Jag anvnder Geneweb fr att f fram bilder p slkt till slkten, hr r ett exempel

Det gr jag ocks Gunnar.

Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlgg
    40
    Det finns en app som heter GedStar fr de som har en Androidtelefon eller platta dr det gr att gra den hr skningen.
    Innehller ven en funktion dr det gr att se vad som hnt dagens datum tillbaka i tiden som vilka som fddes, gifte sig eller dog.
    Hoppas att den kommande appen "Slkten" innehller dessa funktioner ocks.

Lars Hllstig
    Medlemsnr
    8307
    Inlgg
    4
    Tack fr flera varianter.
    Caroline - webtrees, har jag nu testat och till min frvning fick jag igng allt ven med foton. Fungerade bra i mitt webbhotell one.com
    Olle o Edgar - html, ntligen lyckades jag hitta att man kan anvnda "Byggd tavla 1 och 2". Fick det inte riktigt att fungera. Kan den verkligen ska vgen "slkt med slkt".
    Gunnar - Geneweb, snyggt. Lste om att det r ett program som man kan ha i sin pc.
    Berndt - Slkten, ja hoppas att vi fr in funktionen dr.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Html-exporten som jag beskriver sker egentligen inte slktskap. Det jag tyckte var intressant var att man i t.ex. personregistret kunde se vilka ersoner som var med i bda antavlorna, d.v.s. hade gemensamma anor.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •