Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Söker hur man är släkt med släkten

  1. #1

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20

    Söker hur man är släkt med släkten

    Kan man i Disgen på något sätt se hur man är släkt med släkten?

    Vi har ett utmärkt verktyg "Sök gemensamma anor" som visar det jag brukar kalla blodssläkt. På samma sätt skulle jag vilja se sambandet mellan två personer utanför anorna.

    Via Söklista, Utöka söklistan och välja Alla som på något sätt är släkt, så kan jag ju faktiskt se alla som är släkt med släkten. Men det är ett svårt att räkna ut på vilket sätt det finns ett samband.
    Webbsidan geni.com har faktiskt funktionen jag söker, men jag vill inte mata in hela släkten där. Problemet med att visa hur man är släkt med släkten är möjligen att det oftast finns flera vägar, men jag skulle nöja mig med en väg.

  2. #2

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Det här är en av dom två funktionerna jag saknar mest i Disgen (den andra är DNA-stöd)!
    Jag använder själv webtrees just för det, då är det bara jag som har tillgång till mitt träd. Men det kräver ju att man har en server att lägga det på.

  3. #3

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Tack för svar. Då får vi hoppas att den funktionen kommer om inte någon listar ut hur man gör i den här versionen.
    Webtrees var ett intressant förslag, jag har en NAS och kanske drar igång webbservern som jag haft på den tidigare.

  4. #4

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Kan verkligen rekommendera det till dom som är lite dstorkunniga. När man väl installerat och konfigurerat så snurrar det på bra och är lätt att uppdatera med ny gedcom. Bilderna kan man lägga i en viss mapp och det bara funkar.
    Jag använder det även för att ha smidig tillgång till min forskning "på språng", och för att ge nära och kära inloggning för att kunna kolla själva.

  5. #5

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Du kan hitta släkt till släkten utan att gå ur Disgen!

    Gå till Redigera -> Flaggor... och Lägg till... två ny flaggor, tex Person A och Person B, och ge dom en färg som utmärker sig.

    Välj första personen och Bygg en antavla. Högerklicka och Välj skapa en söklista med personerna i tavlan. Högerklicka i söklistan och Utöka söklistan med Barn och sedan Partner. Markera alla personerna listan (Ctrl-A) och högerklicka i listan och välj Lägg till flaggor för markerade personer... klicka på Person A och klicka på OK.
    Stäng Antavlan och Söklistan välj den andra personen och gör samma sak men välj Person B!

    Nu ska vi söka! Klicka på Kikaren, Nollställ sökvillkoren välj Flaggor under Personer. Markera Sök personer med med alla valda flaggor och välj Person A och Person B och Sök!

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    En komplettering för HTML-export av ovanstående är att de båda antavlorna skapas i var sin familjeöversikt (dubbla familjeöversikter i Disgens fönster). Vid HTML-export väljs att ta med båda antavlorna. En ikon i personregistret och i ansedlarna visar sedan om personen finns med i antavla 1 eller antavla 2. Gemensamma anor är personer med båda ikonerna.
    Senast redigerat av Edgar den 2019-12-12 klockan 08:22.

  7. #7

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Den där proceduren funkar säkert om man vill slå upp ett släktskap nån enstaka gång, men smidigt är det ju inte.
    I webtrees när man är inne på nån kan man trycka "relationship with me" och direkt få fram en sån här tydligt visuell översikt. Går också att söka fram andra personer i identitetsrutan för att göra jämförelser mellan vilka som helst, så som jag i bifogad bild. Hade varit drömmen att ha en liknande funktion i Disgen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Tack. Kanske läge för en artikel i Diskulogen, eller har det funnits någon sådan?
    Bo - Din metod fungerade klockrent och jag har hittat det jag söker.
    Edgar - jag kommer inte riktigt fram. När man gör export kan man väl bara göra det på EN söklista eller flagga. Du skriver att man gör det från TVÅ familjeöversikter. Här fastnar jag. Eller gör du en flagga av allt?
    Caroline - snyggt. Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Där kan man väl inte lägga in ett program? Jag är osäker på säkerheten att ha webserver på min NAS så jag hejdar mig just nu.
    Senast redigerat av dis08307 den 2019-12-12 klockan 12:23.

  9. #9

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av dis08307 Visa inlägg
    Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Där kan man väl inte lägga in ett program?
    Jag kör också webbhotell (Binero). Det gäller bara att det finns stöd för PHP och mysql. Man laddar bara upp en massa php-filer till servern och sen går man till den platsen i webbläsaren så kommer en guide för att ställa in databas och inloggningsuppgifter och sånt.

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Lars - vid HTML-exporten är det ikonen för förekomsten i en antavla som kan användas, se bild. De personer som har båda ikonerna (visas i såväl personregister som i ansedlarna) är gemensamma anor till de två probanderna. Vid HTML-exporten vill man antagligen ha med ansedlar inte bara för personerna i de två antavlorna. Jag valde då att ta med alla personer, men där kan man naturligtvis också laborera med en söklista, t.ex. genom att använda de flaggor som Bo beskriver ovan enskilt eller kombinerade (den ena, den andra, både den ena OCH den andra, den ena ELLER den andra (i det sista fallet måste man nog slå ihop två söklistor)). Detta har jag inte testat.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #11

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    För att göra 2 Familjeöversikter eller / Söklistor / Kartor / Släktöversikter .
    Eller; för att skapa två tavlor (Antavla/ eller Stamtavla), vid HTML-export
    Gör först den ena tavlan (Grupp 1).
    Sen gå till SKAPA och välj ”Nytt fönster (ny grupp)” sen/ Familjeöversikt / Välj person för antavla eller stamtavla / gör An- eller Stam-tavlan (Grupp 2).
    Sen exportera till HTML.

  12. #12

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74

    Geneweb

    Jag använder Geneweb för att få fram bilder på släkt till släkten, här är ett exempel
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Det gör jag också Gunnar.

  14. #14

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Det finns en app som heter GedStar för de som har en Androidtelefon eller platta där det går att göra den här sökningen.
    Innehåller även en funktion där det går att se vad som hänt dagens datum tillbaka i tiden som vilka som föddes, gifte sig eller dog.
    Hoppas att den kommande appen "Släkten" innehåller dessa funktioner också.

  15. #15

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Tack för flera varianter.
    Caroline - webtrees, har jag nu testat och till min förvåning fick jag igång allt även med foton. Fungerade bra i mitt webbhotell one.com
    Olle o Edgar - html, äntligen lyckades jag hitta att man kan använda "Byggd tavla 1 och 2". Fick det inte riktigt att fungera. Kan den verkligen söka vägen "släkt med släkt".
    Gunnar - Geneweb, snyggt. Läste om att det är ett program som man kan ha i sin pc.
    Berndt - Släkten, ja hoppas att vi får in funktionen där.

  16. #16

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Html-exporten som jag beskriver söker egentligen inte släktskap. Det jag tyckte var intressant var att man i t.ex. personregistret kunde se vilka åersoner som var med i båda antavlorna, d.v.s. hade gemensamma anor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •