Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Söker hur man är släkt med släkten

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Den där proceduren funkar säkert om man vill slå upp ett släktskap nån enstaka gång, men smidigt är det ju inte.
    I webtrees när man är inne på nån kan man trycka "relationship with me" och direkt få fram en sån här tydligt visuell översikt. Går också att söka fram andra personer i identitetsrutan för att göra jämförelser mellan vilka som helst, så som jag i bifogad bild. Hade varit drömmen att ha en liknande funktion i Disgen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Tack. Kanske läge för en artikel i Diskulogen, eller har det funnits någon sådan?
    Bo - Din metod fungerade klockrent och jag har hittat det jag söker.
    Edgar - jag kommer inte riktigt fram. När man gör export kan man väl bara göra det på EN söklista eller flagga. Du skriver att man gör det från TVÅ familjeöversikter. Här fastnar jag. Eller gör du en flagga av allt?
    Caroline - snyggt. Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Där kan man väl inte lägga in ett program? Jag är osäker på säkerheten att ha webserver på min NAS så jag hejdar mig just nu.
    Senast redigerat av dis08307 den 2019-12-12 klockan 11:23.

Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Citat Ursprungligen postat av dis08307 Visa inlägg
    Jag har en extern webbserver (webbhotell) just nu. Där kan man väl inte lägga in ett program?
    Jag kör också webbhotell (Binero). Det gäller bara att det finns stöd för PHP och mysql. Man laddar bara upp en massa php-filer till servern och sen går man till den platsen i webbläsaren så kommer en guide för att ställa in databas och inloggningsuppgifter och sånt.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Lars - vid HTML-exporten är det ikonen för förekomsten i en antavla som kan användas, se bild. De personer som har båda ikonerna (visas i såväl personregister som i ansedlarna) är gemensamma anor till de två probanderna. Vid HTML-exporten vill man antagligen ha med ansedlar inte bara för personerna i de två antavlorna. Jag valde då att ta med alla personer, men där kan man naturligtvis också laborera med en söklista, t.ex. genom att använda de flaggor som Bo beskriver ovan enskilt eller kombinerade (den ena, den andra, både den ena OCH den andra, den ena ELLER den andra (i det sista fallet måste man nog slå ihop två söklistor)). Detta har jag inte testat.

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    För att göra 2 Familjeöversikter eller / Söklistor / Kartor / Släktöversikter .
    Eller; för att skapa två tavlor (Antavla/ eller Stamtavla), vid HTML-export
    Gör först den ena tavlan (Grupp 1).
    Sen gå till SKAPA och välj ”Nytt fönster (ny grupp)” sen/ Familjeöversikt / Välj person för antavla eller stamtavla / gör An- eller Stam-tavlan (Grupp 2).
    Sen exportera till HTML.

Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916

Geneweb

Jag använder Geneweb för att få fram bilder på släkt till släkten, här är ett exempel

Det gör jag också Gunnar.

Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Det finns en app som heter GedStar för de som har en Androidtelefon eller platta där det går att göra den här sökningen.
    Innehåller även en funktion där det går att se vad som hänt dagens datum tillbaka i tiden som vilka som föddes, gifte sig eller dog.
    Hoppas att den kommande appen "Släkten" innehåller dessa funktioner också.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •