Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Gjort fel vid inknappning av Grupp under Kyrkoarkiv

  1. #1

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50

    Gjort fel vid inknappning av Grupp under Kyrkoarkiv

    Hej

    Finns det något sätt att flytta De kommuner och församlingar som ligger under en Källa i Kyrkoarkiv,
    för de ska ju ligga som Grupp under kyrkoarkivet.
    Se bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Vad finns under den felaktiga "Källan", ex-vis Västernorrlands län. Kan du visa med en bild, eller förklara

  3. #3

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Bild kommer här.

    Det är för övrigt samma upplägg i alla, bara det att det är "Källa" först istället för Grupp"
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Jag skulle rekommendera att endast referera till en källa när det gäller databaser som Sveriges dödbok och befolknings skivorna/ databaserna på nätet.
    Annars har du ett orimligt antal källhänvisningar som pekar mot samma källa och det blir svåröversiktigt.
    https://www.dis.se/kallor

  5. #5

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Jo, jag vet det på det sura sättet.

    Det var felinmatat av mig i början, men nu har jag lärt mig det iallafall.

    Men frågan var hur jag ska komma tillrätta med de som jag gjort fel. Det är ju naturligt vis de som det är mest i oxså.

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bilden som du visar; Med Disgen 8, 2016, 2018 eller 2019, är det inte möjligt att lägga in något under den felaktiga källan (som din bild visar), så det måste vara utfört i någon äldre version.

    Mitt förslag är följande;
    Ta en säkerhetskopia innan du börjar ändra något. Du får klippa ut och klistra in, kommun för kommun.

    Gå till Redigera bland rubrikerna, sen ”Källor” och där, under Kyrkoarkiv, gör där en ny grupp (ställ musen på Kyrkoarkiv och med högerklick , välj Ny grupp (på nästa nivå) skriv [Västernorrlands län (Y)] och använd den gröna ”Kartsymbolen”.
    Därefter går du till den ”felaktiga källan” och där markerar du den första kommunen (Kramfors).
    Klicka på raden Kramfors, med högra musknappen, och välj ”Klipp ut”, och nu blir allt under Kramfors ”Rödmarkerat”, sen går du till den ”Nya-rätta” Grupp-platsen Västernorrland (Y).
    Där högerklick och "Klistra in på nästa nivå".
    Jag hoppas att detta fungerar, ty jag kan inte återskapa "felet" och testa.

  7. #7

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Tack för tipset, men detta är redan testat och det går inte att varken flytta eller tabort/klistra in på annat ställe.

    Ska testa om jag kan återskapa felet och sedan återkommer jag senare i veckan med svar hur det går.

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Om du vill kan du skicka mig en backupp kopia av din databas, så skall jag se om jag kan lösa problemet åt dig.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Det finns en inställning som tillåter grupper under källor som påverkar hur klipp och klistra fungerar för källorna. Inställningen hittas under Verktyg->Inställningar->Program->Inmatning.
    Om den är ikryssad så är alla omflyttningar tillåtna i källträdet så länge som en källhänvisning alltid har en källa ovanför sig.

    Om det är svårt att flytta vissa delar av trädet kan man dessutom skapa tillfälliga grupper och källor som mellanlagringsplatser medan man städar.

    Men glöm inte att säkerhetskopiera innan du börjar och även när du hunnit en bit, för det ser ut som mycket jobb!

  10. #10

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Olsson Visa inlägg
    Bilden som du visar; Med Disgen 8, 2016, 2018 eller 2019, är det inte möjligt att lägga in något under den felaktiga källan (som din bild visar), så det måste vara utfört i någon äldre version.

    Mitt förslag är följande;
    Ta en säkerhetskopia innan du börjar ändra något. Du får klippa ut och klistra in, kommun för kommun.

    Gå till Redigera bland rubrikerna, sen ”Källor” och där, under Kyrkoarkiv, gör där en ny grupp (ställ musen på Kyrkoarkiv och med högerklick , välj Ny grupp (på nästa nivå) skriv [Västernorrlands län (Y)] och använd den gröna ”Kartsymbolen”.
    Därefter går du till den ”felaktiga källan” och där markerar du den första kommunen (Kramfors).
    Klicka på raden Kramfors, med högra musknappen, och välj ”Klipp ut”, och nu blir allt under Kramfors ”Rödmarkerat”, sen går du till den ”Nya-rätta” Grupp-platsen Västernorrland (Y).
    Där högerklick och "Klistra in på nästa nivå".
    Jag hoppas att detta fungerar, ty jag kan inte återskapa "felet" och testa.
    Har nu testat och det blir bara felmeddelande.

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Som jag skrev innan kan du skicka mig en säkerhetskopia av din databas, så skall jag se om jag kan hitta en lösning åt dig.

    Eller ta kontakt med en fadder som bor närmare på om du hellre vill det.

    Problemet kan lösas, men det tar kanske lite tid innan man kommer underfund med hur det skall göras.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  12. #12

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Skickar en backupkopia till dig Hans-Peter

  13. #13

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Stort tack för hjälpen med min databas Olle_Olsson å Hans-Peter

    Nu är allt i sin ordning igen (tror jag)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •