Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Export av relationer till Html.

  1. #1

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199

    Export av relationer till Html.

    När jag exporterar personer till html kommer inte relationsnotiserna i den ordningen jag har sorterat dem i.

    Jag registerar ofta 1 lysning , sambo , vigsel , skilsmässa.
    Jag har upptäckt att vigsel kommer alltid upp först oavsett om den är sorterad först.

    Jag skulle tycka att det är datum som styr när det gäller relationsnotiserna.
    Lysning , sambo, förlovning kommer före Vigseln.

    Detta gäller mall 8 Disgen2019.1

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Vad jag kan se kommer relationerna i HTML-exporten i den ordning relationerna och relationsnotiserna har i familjeöversikterna respektive relationsöversikterna. I bifogade bilder ser vi i bild 1 relationsnotiserna i mannens familjeöversikt och i bild 2 motsvarande i ansedeln i HTML-exporten (Mall 08). Sedan har jag dels i familjeöversikten flyttat upp "Före äktenskapet"-notisen 1828 ovanför Sambo-notisen 1825, bild 3, dels i relationsöversikten flyttat Skild-notisen 1838 överst bland relationsnotiserna, bild 4. Den resulterande HTML-exporten finns i bild 5. Relationsnotiserna har nu ändrats till den ordning som är i FÖ respektive RÖ.
    En sak som är litet lurig med programmet och som gör att man lätt får relationer i fel ordning är att om man för t.ex. kvinnan A skapar en UÄ-relation med befintlig man B, kommer den UÄ-relationen i mannens FÖ att läggas sist bland hans relationer. Om nu detta var en UÄ-relation långt före hans nya relationer, hamnar den fel i hans relationsordning, även vid HTML-exporten av honom. Man bör vara medveten om detta och kolla även partnerns relationsordning i sådana fall.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag får testa och se vad jag gör för fel.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Du gör antagligen inget fel. Men kolla hur relationsnotiserna ligger i FÖ och/eller RÖ för de personer som får notiserna i fel ordning i HTML-exporten.

  5. #5

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Nu har jag kollat: Edgar och jag har registrerat lite olika. Edgar använder flera Relationer för att registrera Sambo mm. Jag använder EN RELATION med flera notiser i den relationen.

    Ordingen i EN RELATION tar inte helt hänsyn till vilken ordning notiserna är placerade vid HTML-Export men antavlan blir rätt.
    Ordingen Special , Vigd, Skild. Visas fel. Vigsel kommer först trots att Special ligger först.
    Men ändrar jag Special till Före Äktenskap utan att ändra ordingen på notiserna så blir HTML-exporten rätt

    Jag får lägga mina lysningar som Före äktenskap och ändra texten för att få det som jag vill.
    Det är inte helt fel att tänka så, Lysning är ju före äktenskap.

    Tycker ändå att Ansedel och Html-export bör funka lika.
    Senast redigerat av ingera den 2019-12-25 klockan 08:52.

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jo, jag har även med möjligheten med EN RELATION i mitt exempel där ordningen mellan relationsnotiserna i EN-RELATIONEN i HTML-exporten blir samma som i relationsöversikten. Skillnaden är väl att notistypen Special inte betraktas som en relationsnotis, därför strulet med den notistypen.

  7. #7

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag ändrar nu mina lysningar till Före Äktenskap.


    Om det är så man har tänkt för HTML så bör ansedel fungera på samma sätt.
    Jag anser att min disgendatabas är grunddata i detta fall och all output från grundata bör visas på samma sätt oavsett outputsätt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •