Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Utskrift Vigselregister

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Utskrift Vigselregister

    Jag har gjort en utskrift av ett vigselregister för en socken från en Söklista. Allt ser OK ut utom en sak jag inte förstår. På vigslar fom 1900 är datum på formen DMÅ. Övriga vigseldatum är som alla skrivits in i Disgen, på formen ÅMD. Jag har inte använt Excel utan ett program Planmaker som skapar filer i Excelformat som jag inte haft problem med tidigare, men jag kan förstås inte garantera i det här fallet. men märkligt tycker jag det är.
    Senast redigerat av akno den 2020-01-17 klockan 13:22.

  2. #2

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Svarat mig själv.
    Jag är nu ganska säker på att det är Planmaker, som inte rätt kan hantera datum före år 1900.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har skrivet en artikel på Dis webb om hur man kan skapa vigselregister med hjälp av utdragsfunktionen. Artikeln behöver lite kärlek för alla kan inte ta till sig den som jag hoppats. Men du får gärna testa.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Använde din artikel som stöd vid framtagandet av registret. Det gick ganska lätt när jag kom underfund med hur det fungerade. Misstänker att någon vigsel är fel i mitt Disgen och har registret som hjälp vid sökandet efter fel. Har därför även med personidentitet i registret.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •