Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kan en medlem skicka in flera oberoende gedcomfiler

  1. #1

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64

    Kan en medlem skicka in flera oberoende gedcomfiler

    Jag förvaltar ett antal av varandra oberoende datamappar efter en avliden bekant. Kan jag skicka in GedCom-filer för flera av dessa släktträd till Disbyt utan att det blir "kaos" i systemet?

  2. #2

    Anders Lindman
    Medlemsnr
    1958
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    12
    Hej! Det kan du, men för att de olika bidragen inte ska skriva över varandra måste du tillfoga en (1) bokstav efter ditt medlemsnummer i filnamnet. Olika bokstäver för de olika bidragen. Du måste också själv hålla ordning på vilken bokstav som hör ihop med vilken datamapp.
    Hälsningar Anders

  3. #3

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    En följdfråga: Angånde behörighetsnivå.

    Vissa som skickar in bidrag har sin databas uppdelad i olika delar. I gamla Disbyt har jag för mig att det är bara den största filens antal godkända som räknas, eller?

    Hur är det i nya Disbyt. Är det bara antalet godkända i den största filen som räknas, eller slås delarna ihop till en total, och det är den totalen som utgör grunden till behörighetsnivå?

    Är det någon skillnad om vederbörande skickar in sina delar vid olika tillfällen?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej. Jag forskar också på många olika släkter, och har därför många olika datamappar. När jag skall exportera till Disbyt nu för tiden, då skapar jag en temporär ny tom datamapp, och överför alla de övriga datamapparna dit. Gör det helst via XML. Sen gör jag Disbyt-utdraget därifrån.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kai, du måste själv hålla reda på vilken beteckning du har på bidraget när du gör ett nytt så att "rätt" bidrag ersätts. Det är inte alla som gör det och då blir det fel. Därför tycker jag att Torgnys förslag är bra.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •