Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Rekonvertering

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Rekonvertering

    Jag skulle vilja göra om konverteringen från Dg8 till en annan datamapp än den som skapades vid den första konverteringen från samma Dg8-data. Tycks omöjligt. Kan det göras och i så fall hur?

    Jag vill alltså ha två olika DG2019-mappar med samma Dg8-mapp som datakälla.

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    I Disgen 2019 går du in under "Arkiv" i menyn, väljer "Hantera datamapp" där väljer du "Ny" och skapar på så sätt en ny datamapp, kalla den ett eller annat efter eget önskemål.

    Normalt vill det vara den nya datamappen som vill vara aktiv när du har skapat den. Om det inte skulle vara fallet gör du den aktiv genom att markera den och klicka på "Använd" i fönstret "Hantera datamapp"

    Nu går du precis som när du konverterade första gången: Klicka på "Arkiv" och välj "Konvertera Disgen 8 datamapp"

    När det är klart har du två olika datamapper båda innehållande data konverterade från din Disgen 8 installation.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Här kommer mitt tips, för att inte skriva över den befintliga datamappen vid en ny konvertering.
    När man vid konverteringen kommer till "Namnge datamappar", klicka på ändra, .....
    läs mera i bif pdf-fil

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Tack för tips och anvisning!

    Men ...

    Arkiv_>Hantera datamapp->Ny->"Ändra plats för datamappen"->(Jag skapar foldern DG_BJ_2 under min användare i Users)->(Jag dubbelklickar på den nya foldern DG_BJ_2)->Select folder-> Ingenting händer

    Klick på Cancel -> Ingenting händer

    Close-X:et fungerar dock.

    Klickningar i rullningslisterna fungerar inte eller okonventionellt.

    Vadan dessa beteenden?

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag har nyss provat göra som du beskrev i ditt mail, jag hade inga problem med att skapa en ny mapp direkt under användare (users).

    Dock dubbelklickade jag inte på den nya mappen när den var skapat, jag såg bara till att namnet stod i fältet "mapp" innan jag klickade på välj mapp.

    Sedan fick jag ge mappen ett namn när jag kom åter till fönstret "Skapa ny datamnapp"

    Kan det vara där du har missat något?

    Nu har jag medan jag skriver detta mail gjort nog en mapp för att vara säker på att ha rätt fönster innan jag skriver, minnet är bra men väldigt kort.:-)
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  6. #6

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Hej!

    Jag missade att 'bocka för' Exportera i dialogen "Välj arkiv". Den 'bocken' borde väl vara förvald om man inte anger mer än en Dg8-datamapp ... Man borde väl annars uppmärksammas på att konverteringen saknar 'källa'.

  7. #7
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Om jag förstår det du skriver ovan rätt, har du flera arkiv i din DG8 databas, något som försvann i och med Disgen 2016

    Utan att ha kollat med programerarna eller andra i utvecklingsteamet för Disgen 2016 - 2019 skulle jag kunde tänka mig att orsaken till att denna bock saknas, är att väldigt få DG8 användare har haft flera arkiv.

    Som fadder kan jag inte påminna mig att stött på det mer än en eller möjligen 2 gångar. På de kurser jag har haft här i Nynäshamn har jag aldrig stött på det.

    Så orsaken kan vara att man inte vill förvirra med något som förekommer sällan, men jag vet som sagt inte, gissar bara.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  8. #8

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Hej!

    På den dator där jag gör konverteringarna finns en enda Dg8-datamapp.

    Vid de av mig begärda konverteringarna hittas denna enda Dg8-datamapp av Dg2019.

    I ett fall som detta borde givetvis Exportera vara förbockad oavsett om Dg8-datamappen tidigare har konverterats eller inte.

    Om jag, vilket skett, försummar att se till att Exportera är 'förbockad', borde givetvis Dg2019 antingen självt 'bocka för' eller aktivt informera mig om försummelsen.

    Någon info om sådana fall verkar inte finnas i någon av mig påträffad Dg2019-användningshjälp-artikel.

    Tänk vad nyttig en välutformad och komplett referensmanual skulle ha kunnat vara.

    För övrigt borde väl inte Dg2019 förutsätta något som inte alltid gäller.

  9. #9
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej igen Bror!

    Nu upptäckte jag vad det var du menade, och nej jag håller inte med dig, den bör inte vara förbockad.
    Du kan ju av misstag ha råkat trycka på konvertera Disgen 8 Datamapp, om Exportera är förbockad och du bara klickar nästa skriver du över de data du redan har i din Disgen 2019 datamapp.
    Man kan säga att det är en extra säkerhet så man stoppar upp en extra gång innan man går vidare.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  10. #10

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Hej igen!

    Två frågor:

    Vad skulle en konvertering Dg8 till Dg2019 utan "Exportera" kunna tänkas innebära? (För övrigt kan man tycka att, det för det exekverande Dg2019, begreppet "Importera" vore mer relevant att använda än "Exportera".)

    Skulle en programvara som skriver över något befintligt, utan att dessförinnan ha fått överskrivningsönskemålet explicit bekräftat, kunna anses vara något annat än grovt felkonstruerad?

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Vad som är mest relevant att använda kan naturligtvis diskuteras. Ser man det från DG8 hållet är exportera relevant, ser man det från DG2019 hållet är importera relevant, här har man vald att se det från DG8 hållet och i så fall tycker jag det är helt relevant.
    Du frågar vad en ny konvertering skulle innebära. Om du konverterar till samma mapp där du konverterade till innan, skrivs dina data över. Det är helt OK om du inte har gjort något i denna mapp efter förra konverteringen, men inte om du har gjort något i din databas efter förra konverteringen. Du kan ju ha rättat i orts- eller källträdet, lagt nya personer in, rättat eller justerat i data till befintliga personer o.s.v. Det arbete vill man ju inte ha gjort ogjort.

    Jag tycker inte man kan säga att du inte får en varning, det står i raden med DG8 databasen att den redan har blivit exporterat (konverterat) Du skall alltså göra ett aktivt val genom att bocka i exportera för att den skall exportera igen. Jag har för mig att exportera är förbockat om DG 8 databasen inte har konverterats innan, jag kan inte kolla det, då jag inte har någon DG8 databas som inte har konverterats. Vad jag kan se av den anvisning som finns på DIS hemsida är export ibockat när DG8 databasen inte har konverterats innan.

    Sedan kan man diskutera de olika uttryck från nu till julafton. Jag är inte involverat i utvecklingen av Disgen, jag är enbart fadder och användare av Disgen. Jag har helt ärligt inte reflekterat över uttrycken, jag vet vad de innebär och har nöjd mig med det.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  12. #12

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Hej!

    Jag tillåter mig ha uppfattningen att konverteringsbegäran utan åtföljande "Exportera" är meningslös.

    Jag tillåter mig också ha uppfattningen att överskrivning av befintlig data, utan att ha föregåtts av en _explicit_ tillåtelse, inte under några omständigheter skall kunna göras av en välkonstruerad programvara.

    Andra uppfattningar får och kan finnas.

  13. #13
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Bror!

    Jag har i mitt svar till dig försökt förklara så gott jag kan att du får en varning, du skall nämligen klicka i rutan exportera när databasen redan har konverterats en gång innan. Om du sedan vill ha en annan form av varning kan du ju lägga ett förslag till framtida versioner. Jag tycker det är en varning som bör få användaren att reagera.

    Än så länge har jag inte haft några fall där någon av misstag har skrivit över redan konverterade databaser.

    Vi kommer nog inte längre i just denna fråga.

    Lycka till med din fortsatta släktforskning.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    För tydlighetens skull har jag kompletterat handledningen med att det ska vara en bock i rutan för de datamappar som ska exporteras (gäller https://www.dis.se/konvertera-disgen8).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Bra, så kan det visst inte vara tydligare.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  16. #16

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Ännu bättre vore väl att dessutom:
    låta Dg2019 'varna' om man klickar på "Nästa" utan någon "Exportera"-bock
    och att:
    låta Dg2019 'varna' om någon datamapp riskerar att skrivas över vid konverteringen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •