Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bildnotis Finner ej

  1. #1

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47

    Bildnotis Finner ej

    Jag försöker lägga till bildnotiser med bilder jag nyligen laddat ned till DgPic. Jag har reducerat storleken till cirka 300kb. Jag får ändå meddelandet att den aktuella jpg. filen inte går att hitta. Andra tidigare nerladdade bilder kan jag dock utan svårighet ladda ner som bildnotiser. Det är bara de bilder jag laddat ner idag som inte fungerar. Sökvägen till bilderna är identisk.
    Vad är det som hänt??

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Kanske att du finner svaret här;
    https://www.dis.se/faq-bilder

  3. #3

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47
    Tyvärr inte.
    Jag gör samma manövrar som när jag laddat ner bilder tidigare. Lägg till notis- Bildnotis-Hämta och bilden finns där i dgpic och jag markerar den och den visar sig i bildnotis som miniatyr med följande parametrar: Bestämd höjd 50 mm, Storlek 2387x3429 pixel, skala 1:11,7. Markerar OK och bildnotis texten står där men när jag trycker på kamerabilden kommer följande text upp: "Filen C:\User\Åke Administratör\Documents\Disgen\Datamapp\DgPic\Augu st Teodor Wirén\Gränna tidn 2 juni 1950 AT Wirén dödsruna.jpeg finns inte"
    Och detta trots att filen finns under just den adressen! och jag kan följa den manuellt till den aktuella bilden. Vad är fel? Filstruktur? annat?

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag har nu testat att göra lika som du gjort i Disgen 2019.1.
    För mig fungerar det OK. (jag har lagt Disgen under Administratör)
    Jag använde en "stor bild" 2432 x 4320 pixlar och 3,44 MB i JPEG-format, och jag sparade om bilden till TIFF-format, den blev 30,8 MB (tif).
    När jag i "Levnadsbeskrivningen" klickar på "Kamera-ikonen" så öppnas bilden (och även som porträtt) i mitt valda "Bildvisningsprogram".

  5. #5

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47

    Bildnotiser finner ej

    Alla mina "gamla" bilder fungerar på det sättet men inte dom jag laddar in nu. Mystiskt. Finner ingen förklaring varför programmet inte visar dom när programmet själv skriver ut rätt sökväg men sedan anger att filen inte finns fast den uppenbarligen finns i dgpic.

  6. #6

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Som standar så vill Disgen spara programmets datamapp under;
    C:\User\Åke \Documents\Disgen\Datamapp\DgPic\

    Kolla i Disgen-programnmet längst ner till höger; där finns filnamnet för;
    var Disgens datamapp är sparad, och den sökvägen ska vara lika som din bild-hänvisning.

  7. #7

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47
    Ja Disgenmapp och bildsökvägen är densamma. Jag provade att omvandla jpg filen till png fil eftersom det är bilder på textsida men samma nedslående resultat programmet säger att det inte hittar filen.

  8. #8

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47
    Nu har det löst sig på ett egendomligt sätt! Jag tänkte att mina filnamn kunde vara för långa, dock högst 80 tecken och inte över 256 som W10 skall klara. Jag hade inga otillåtna tecken i namnen. Men tänkte att kanske Disgen i sig hade någon begränsning. Jag plockade bort filerna från DgPic och började döpa om en fil till ett enstaka tecken och laddade in den i DgPic igen och då funkade att hämta den och få upp bilden!!! Jag fyllde sedan på filnamnet successivt ända tills jag kom fram till det gamla filnamnet och det fungerade med alla förlängningar av filnamnet hela vägen ända tills jag hade det gamla långa filnamnet. Så lösningen blev att plocka ut filerna i DgPic byta namn men sen skriva in samma namn som tidigare och sedan föra över dem till DgPic igen och det fungerade!
    Jag förstår dock fortfarande inte vad som var problemet från början varför programmet inte kände igen filen fastän den angav rätt sökväg.

  9. #9

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bra att du testade och att det ”rättade” till sig.
    Jag har anmält ”felet” i DIS:s Förbättrings-& felrapportsystem Redmine med nummer #6466.

  10. #10

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47
    Tack för ditt engagemang!

  11. #11

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Svar har inkommit;
    Redminemöte - Ärendet (#6466) avslutas då situationen inte kan återskapas.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •