Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gedcom Ftdna

  1. #1

    Jörgen Widegren
    Medlemsnr
    06184
    Inlägg
    4

    Gedcom Ftdna

    Skall lägga upp ett konto för frun på Ftdna. Vill att det bara ska handla om min frus sida. Hur gör jag en gedcom från mitt DISGEN som bara handlar om henne. Kan väl inte ska sitta och trycka en flagga på varje person? Mitt DISGEN har idag 16000 personer och hennes är nästan hälften. Att sitta och jobba i Ftdna är uteslutet
    Mvh Jörgen Widegren

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Då du tydligen inte har använt flaggor kommer nedan en möjlig lösning på ditt problem:

    Skapa en söklista med din fru som den eftersökta. Hon bör komma upp som den enda träffen.

    Högerklicka i söklistan och välj "utöka söklistan" hennes föräldrar är forvalda, accepter detta och klicka OK

    Högerklicka igen och välj "utöka söklistan", nu väljer du alla anor, klicka OK

    Högerklicka evt. igen och välj "utöka söklistan" nu väljer du alla ätlingar, klicka OK

    Gå nu till Disgen Verktyg och välj "exporter personer" /exporter till GEDCOM

    I gedcom exporten väljer du att den skall skapa en gedcom fil av Söklista 1 (jag utgår från att du inte har andra öppna söklistor än den aktuella)

    Gedcomfilen skapas nu med de personer som står i söklistan och du kan ladda upp den till FTDNA

    Hoppas det löser ditt problem.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Jörgen Widegren
    Medlemsnr
    06184
    Inlägg
    4
    Skall prova det senare ikväll. Funkar det så är det toppen. Tack för det

  4. #4
    Ett alternativ är att bygga en antavla från din fru, högerklicka i antavla och välja att göra en söklista. Då blir det hennes anor i söklistan. Därefter kan du utöka med fler släktingar om du vill enligt Hans Peters anvisning.
    Hälsningar,
    Eva

  5. #5

    Jörgen Widegren
    Medlemsnr
    06184
    Inlägg
    4
    Sådärja! Testar det! Tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •