Hej Hans
Jag köper att vi använder AB men då ska väl man inte sitta som mottagare i DISBYT och manuellt ändra till A
Hej Hans
Jag köper att vi använder AB men då ska väl man inte sitta som mottagare i DISBYT och manuellt ändra till A
Hej!
Det håller jag med om, jag har aldrig varit med om det när jag har skickat in till Disbyt.
Visserligen är 90% av mina svenska anor från Skåne, men enstaka har vågat sig ändå upp till Stockholms trakten så de har AB i någon födelse eller död..
Senast redigerat av Hans-Peter den 2020-02-21 klockan 17:31.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Det kanske hänger ihop med matchningsförutsättningarna. Det är länsprefixet (X), som styr matchning av individer och församlingar. Vi vet att vi har många fall med församlingar med samma namn i olika län (i en del fall även inom länen). En församling inom (A) matchar nog inte en församling med samma namn inom (AB).
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Det sker ingen manuell ändring av AB>A, utan det sker i tabeller. Det har varit och är ett önskemål från oss Disbytombud att Disbyts och Disgens olika platsregister ska sammordnas, men det är fortfarande ett önskemål!.
Som Disbytombud skull jag vilja att möjligheten att skriva in en plats som fritext ska tas bort, och enbart Disgenorter ska finnas, Skapar väl ett uppror med denna önskan, men det bjuder jag på!
Hej Gunnar!
Jag håller helt med dig, men det är väl som så mycket annat, ett lämn från Disgens barndom som det är svårt att ta död på.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Disgen och Disbyt har tillkommit med olika förutsättningar och utgångspunkter. Med tiden så kommer vi att ensa olika olikheter, däribland utgångspunkten för orter. Vill du läsa mer finns en artikel på vår webb, https://www.dis.se/socknar-historiskt
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus