Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Disgen och Disbyt

  1. #1

    Disgen och Disbyt

    Hej
    Som nybörjare av DISBYT blir jag mycket förvånad efter min första export. Får tillbaka input från fadder och ser att jag har gjort en del misstag. Dessa kan jag leva med men när sedan länsbokstäverna ändras manuellt blir jag förvånad. Om jag i DISGEN en använder dess ortsstruktur så ska väl inte en fadder behöva sitta och ändra manuellt. Stockholms Län fick jag lära mig i skolan hade bokstav B Stockholms Stad hade A. Om nu DISGEN har slagigt ihop dessa av någon anledning så bör väl dess ortsstruktur vara densamma i DISBYT. Extraarbete för faddrar måste vara fel. Så mitt förslag är att de som är ansvariga för respektive del snackar ihop sig. Eller är det så att jag som nybörjare inte har hela bilden klar för mig.

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Det är riktigt att Stockholms stad hade länsbogstav A och Stockholms län B, men det ändrades för flera år sedan, vad jag kan se runt 1967-68 då propositionen om sammanslagning las fram i Riksdagen
    Om du har använt Disgens ortsträd har alla församlingar i Stockholms stad och Stockholms län länsbeteckningen AB. Så har det varit i alla fall sedan Disgen 8 om inte längre.

    Om du skickat in till Disbyt och har använt dig av de gamla länsbeteckningar kommer de att ändras till de "nya" som har varit gällande sedan 1967-68.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    Hej Hans
    Jag köper att vi använder AB men då ska väl man inte sitta som mottagare i DISBYT och manuellt ändra till A

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Det håller jag med om, jag har aldrig varit med om det när jag har skickat in till Disbyt.

    Visserligen är 90% av mina svenska anor från Skåne, men enstaka har vågat sig ändå upp till Stockholms trakten så de har AB i någon födelse eller död..
    Senast redigerat av Hans-Peter den 2020-02-21 klockan 18:31.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5
    Det kanske hänger ihop med matchningsförutsättningarna. Det är länsprefixet (X), som styr matchning av individer och församlingar. Vi vet att vi har många fall med församlingar med samma namn i olika län (i en del fall även inom länen). En församling inom (A) matchar nog inte en församling med samma namn inom (AB).

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av LOMBARD Visa inlägg
    Hej Hans
    Jag köper att vi använder AB men då ska väl man inte sitta som mottagare i DISBYT och manuellt ändra till A
    Jag kan nog inte ge dig någon förklaring varför man har ändrat från AB till A, jag tycker det verkar helt ologisk eftersån Disgens ortsträd enbart opererar med AB. Den som kan förklara det är nog den disbyt fadder su har skickat till.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Det sker ingen manuell ändring av AB>A, utan det sker i tabeller. Det har varit och är ett önskemål från oss Disbytombud att Disbyts och Disgens olika platsregister ska sammordnas, men det är fortfarande ett önskemål!.
    Som Disbytombud skull jag vilja att möjligheten att skriva in en plats som fritext ska tas bort, och enbart Disgenorter ska finnas, Skapar väl ett uppror med denna önskan, men det bjuder jag på!

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Gunnar!

    Jag håller helt med dig, men det är väl som så mycket annat, ett lämn från Disgens barndom som det är svårt att ta död på.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Disgen och Disbyt har tillkommit med olika förutsättningar och utgångspunkter. Med tiden så kommer vi att ensa olika olikheter, däribland utgångspunkten för orter. Vill du läsa mer finns en artikel på vår webb, https://www.dis.se/socknar-historiskt
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Disgen och Disbyt har tillkommit med olika förutsättningar och utgångspunkter. Med tiden så kommer vi att ensa olika olikheter, däribland utgångspunkten för orter. Vill du läsa mer finns en artikel på vår webb, https://www.dis.se/socknar-historiskt
    Hej Christer!
    Tack för länken, den artikeln hade jag glömd. Nu har jag sparat den som PDF för senare användning.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •