Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: DISGEN 2019.2

  1. #1

    DISGEN 2019.2

    Hej
    Såg till min stora glädje att appen Släkten nu finns att ladda ner. sagt och gjort nedladdad men sedan blev det problem. Hittar inte någon länk för uppdatering till DISGEN 2019.2. Något som kan hjälpa mig?

    Mvh Stig

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det är fler delar som ska vara på plats innan vi kommer igång. Du får ha tålamod ett par veckor till.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge:-)
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4
    så kom 2019.2 o släkten.
    har två frågor
    1. har läst att nr 1 är huvudperson, och då blir det ju lite lurt , kanske man kunde ha med sig favoriter o kunna starta på det. 1b) och om man har flera släkter i samma datamap (och fört över allt - man kan ju inte hålla på o byta), så ser man inte till vilken släkt personen hör.
    2. man fick ingen möjlighet att säga var man lägga datat , minnet, sd-kort - drive. Man vill ju kunna komma åt även om man inte är uppkopplad

    annars ser det ut som gedexplorer fast snyggare
    (skulle eg. lagt på fb - för disgen, men den gruppen verkar inte funka just nu - allt annat jag provat fungerar)

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    (1) Vi la till startperson i ett sent skede vilket gör det enklare att hitta rätt i stora material. Glöm inte bort att et finns sökmöjligheter att tillgå om det råkar vara fel person. Personligen så har jag nr 1 i min databas så det fungerar utmärkt. För att inte komplicera exportdialogen i Disgen så valde vi initialt lägsta personid i urvalet.
    Vi kan diskutera att ha ett avancerat val av startperson via en knapp i dialogen där det är möjligt att välja valfri startperson i databas eller bland favoriter.

    (2) Förutsättningarna för Släkten är både Disgen 2019.2 eller senare och medlemskap. Så länge du inte är utloggad från Släkten har du tillgång till dina data offline. Men då och då kommer du tvingas att logga in igen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6
    jag har jättetålamod.
    men har suttit o funderat om man skall göra notiser med olika startpersoner, och sen söka på dessa. känns som en hyfsad insats.
    men man vill ju inte göra allt för mycket som sedan kanske löses.

  7. #7
    lagt in note med startperson, söker på start, får upp en lista på startpersoner. funkar kanon

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Finns det någon prognos för när det fungerar med Släkten för oss som använder iOS, alltså har iPhone/iPad?
    Det fungerade ju i testversionen med iOS så vad är det som är problemet nu?
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Ett lite förenklat svar är att Apple inte har accepterat vår betalningsmodell (var medlem i DIS, köp Disgen, appen ingår då) utan anser att det är ett fördolt "in-app purchase" dvs att man hämtar en kostnadsfri app och sedan från denna köper sig ytterligare funktionalitet, vilket enligt Apples regler ska gå till på ett visst sätt som vi inte följer. Diskussion med apple pågår, men exakt status för denna diskussion har jag inte.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  10. #10
    I släkten har jag lagt in en notis för mina startpersoner (fungerar kanon) - MEN, en av personerna kommer inte med i sökningen, trots att jag vid val av personen kan se den notisen. för denna personen finns bara denna notis och en bild, dvs notisen är den första, den enda, den sista. Är det nåt strul med det?

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Ett lite förenklat svar är att Apple inte har accepterat vår betalningsmodell (var medlem i DIS, köp Disgen, appen ingår då) utan anser att det är ett fördolt "in-app purchase" dvs att man hämtar en kostnadsfri app och sedan från denna köper sig ytterligare funktionalitet, vilket enligt Apples regler ska gå till på ett visst sätt som vi inte följer. Diskussion med apple pågår, men exakt status för denna diskussion har jag inte.
    Man får ju hoppas det snart löser sig. Jag vill ju gärna kunna använda "Släkten" även på min iPhone/iPad i en skarp version.

    Jag förmodar man har testat "köp inuti app" och sedan hitta en lösning för de av oss som redan har gjort köpet (Disgen 2019.2 och medlemskap) för att komma om vid problemet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •