Efter kontakt med Olle har jag hittat en bugg! Om inte län eller motsvarande är taxerat av ombudet utan bara land angivit, gör jag en sökning i notisens platsangivelse. (Angivet län har alltid förtur) Hittas då namnet på län/amt/fylke används detta och läggs till i nya disbyt. Om namnet är angett ex. Prästö Amt skall ordet Amt strykas i sökningen men detta har inte fungerat. Det blev fel ser jag nu och felet är rättat.
Meningen är att län/fylke/amt skall visas i nya disbyt om antingen ex. Prästö, Præstø eller Prästö Amt anges i klassisk disbyt för platsangivelse. Det är många saker att ta hänsyn till eftersom platsangivelsen kan se väldigt olika ut. Således, om disbyt-ombudet placerar platsen till ”Prästö (DK)” blir det alltid så i nya disbyt. Om placeringen är bara ”Danmark” (visning i klassisk disbyt) gör jag en extra sökning i originaltexten för plats och kan då hitta ex. ”Prästö Amt” eller ”Prästö” och då ändrar jag till detta i nya disbyt. På liknande sätt skall det fungera i Norge och Finland. Det blir ett nytt försök i maj och då hoppas jag att alla fel är rättade.
När det gäller Finland har jag sett taxeringar på "fi4/finland" som län och då visas detta men normalt endast "finland" som triggar min extra sökning.
PS: Taxerat/angivet län har förtur men det finns undantag!! Om taxeringen är Halland i Sverige men originalnotisen är "Norge(N)" blir det en ändring till "Norge(NO)" så att platsen blir korrekt. Det finns fler exempel