-
Jag har inte undersökt hur DIS Forum ställer in textstorlek, och trots att jag själv inte har några svårigheter att läsa den nuvarande texten delar jag i princip Alfs uppfattning: Normen för textstorleken bör vara det som är default i webbläsaren, inte hur andra webbplatser ser ut. Jag läser själv inte DN på webben annat än undantagsvis, så varför skall en av mig sällan besökt webbplats utgöra norm för de webbplatser jag hellre besöker?
Webbläsarens default bör vara det som används för merparten av all brödtext, vare sig det gäller textstorlek, typsnitt eller stil. Om man själv tycker att detta ger ett dåligt eller svårläst resultat, då bör man justera (eller byta ut) sin egen webbläsare, inte pådyvla resten av världen sina egna hårdvaruinställningar. Jag kan medge att det som dagens webbläsare presterar per default inte nödvändigtvis är det som majoriteten av användarna vill ha, men om man då kompenserar för dessa brister på webbplatsen i stället berövar man webbläsarutvecklarna de hälsosamma påtryckningarna från en miljard nätanvändare att förbättra sina produkter.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler