Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Liten stil på nya hemsidan

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ulempen er at når man går til en annen side så vil skriften der være like mye forstørret og man må bruke + o - i ett sett.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Det är ju riktigt förstås, så texten på hemsidan bör vara ungefär lika stor som på övriga websidor. Några snabbtittar: www.dn.se och www.smhi.se verkar ha ungefär samma textstorlek som nya dis.se, medan www.gp.se verkar vara något större.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Antar dere bruker css, så det bør være kjapt å finne en optimal størrelse :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Jag har inte undersökt hur DIS Forum ställer in textstorlek, och trots att jag själv inte har några svårigheter att läsa den nuvarande texten delar jag i princip Alfs uppfattning: Normen för textstorleken bör vara det som är default i webbläsaren, inte hur andra webbplatser ser ut. Jag läser själv inte DN på webben annat än undantagsvis, så varför skall en av mig sällan besökt webbplats utgöra norm för de webbplatser jag hellre besöker?

Webbläsarens default bör vara det som används för merparten av all brödtext, vare sig det gäller textstorlek, typsnitt eller stil. Om man själv tycker att detta ger ett dåligt eller svårläst resultat, då bör man justera (eller byta ut) sin egen webbläsare, inte pådyvla resten av världen sina egna hårdvaruinställningar. Jag kan medge att det som dagens webbläsare presterar per default inte nödvändigtvis är det som majoriteten av användarna vill ha, men om man då kompenserar för dessa brister på webbplatsen i stället berövar man webbläsarutvecklarna de hälsosamma påtryckningarna från en miljard nätanvändare att förbättra sina produkter.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Tänkte ju förstås inte att dn.se skulle vara normgivande utan det var mera ett stickprov för att se hur stora tecken man har på andra ställen. De flesta stilstorlekar i css-filen är nog specade i px idag och att göra något annat kräver att man testar innan, så det får vänta. Däremot går det att ändra storlekarna förstås.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Jag kan nog tycka att det är onödigt stor skillnad på storleken för rubriker och brödtext. Brödtexten skulle kunna vara snäppet större.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •