Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Liten stil på nya hemsidan

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Om nu flertalet människor uppfattar Verdana (eller någon ekvivalent sans-serif) som lättast att läsa, varför levereras alla webbläsare med Times eller annan serif-font som standard?

Som om flertalet saxar skulle tillverkas för vänsterhänta, och saxar för högerhänta endast återfinnas i specialbutiker...

Personligen har jag inga bestämda åsikter om val av typsnitt; jag läser det mesta utan bekymmer. Jag menar bara att det här problemet borde kunna lösas en gång för alla i webbläsaren, i stället för på miljoner olika webbplatser.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av m00137 Visa inlägg
    Om nu flertalet människor uppfattar Verdana (eller någon ekvivalent sans-serif) som lättast att läsa, varför levereras alla webbläsare med Times eller annan serif-font som standard?
    Jag skulle tippa att det var en standard som sattes av NCSA Mosaic nån gång nittonhundrafrost och som sitter som berget sedan dess...
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Anders Andersson
    Medlemsnr
    137

Typsnitt

Citat Ursprungligen postat av Daniel Berglund Visa inlägg
    Jag skulle tippa att det var en standard som sattes av NCSA Mosaic nån gång nittonhundrafrost och som sitter som berget sedan dess...
    Dessbättre kan man ju ställa om typsnittet i sin egen webbläsare till det man finner behagligast för ögonen. Hur många (av dem som producerar egna webbsidor) har egentligen gjort det? Inte jag, kan jag erkänna...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •