Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dubbla pappor?

  1. #1

    Lars-Erik Hultin
    Medlemsnr
    37456
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    7

    Dubbla pappor?

    Jag har just råkat ut för ett nytt problem när jag lägger in uppgifter i Disgen:
    En flicka, vars föräldrar skilde sig när hon var i 10års-åldern. Mamman gifte om sig och hennes nya man adopterade flickan.
    Detta gör att jag har två grenar på flickans pappas sida - den biologiska och adoptivpappans. För historieskrivningens skull vill jag gärna ta med båda, men kan man på något vis göra dett snyggt i Disgen, så det dessutom blir tydligt hur allt hänger ihop?
    /Lars-Erik

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    F.n. får man välja vilka föräldrar man vill koppla ihop med barnet och göra en notering om den andra pappan. I en kommande version kommer vi att skapa förutsättningar för att hantera olika typer av föräldrar och flera föräldrar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Lars-Erik Hultin
    Medlemsnr
    37456
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    7
    Tack för det snabba svaret!
    Måste ta mig en funderare då, för jag gissar att den nya versionen ligger inte bara "runt hörnet". (Någon tidsplan?) Jag har alltså två trädgrenar att lägga in, så i det här läget kan jag bara välja en, och sedan bara göra en notis om den andra pappan och ev hans föräldrar. Att försöka vidareutveckla en hel gren, med flera generationer, i notis-form tror jag bara blir väldigt rörigt.
    Tack igen!
    Mvh Lars-Erik H

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ja det är klokt att hantera båda grenarna så kan du koppla in barnet på den du vill för tillfället. Sen när vi blir klara med lösningen för flera föräldrar så är det bara att koppla in den också. Men, pårecis som du antar, komemr det att ta lite tid. Tidsplaner är vi försiktiga med när det gäller ideellt arbete.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Det jag skulle göra är att skapa adoptivfadern som ”Nytt Gifte” till modern (utan flickan som barn) men bygga vidare på hans träd ändå (far, mor osv)
    Sedan skulle jag göra noteringar både på giftet och flickan (ev även modern och adoptivfadern) att adoption skett.
    När nya kopplingsmöjligheter kommer så är det bara att koppla ihop dem och till dess är de kopplade via moderns andra gifte.
    Mvh /Anja
    Senast redigerat av Anja den 2011-06-03 klockan 23:54.

  6. #6

    Gunnar Ståhl
    Medlemsnr
    39897
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    9
    Kan man inte registrera flickan två gånger (en för varje "släktskap") och med text i ett synligt fält ange vad man tittar på?

    /Gunnar Ståhl

  7. #7

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ståhl Visa inlägg
    Kan man inte registrera flickan två gånger (en för varje "släktskap") och med text i ett synligt fält ange vad man tittar på?

    /Gunnar Ståhl
    Det är väl bättre om hon finns kopplad till det första giftet eftersom mannen där är fader till henne och modern är väl den som gäller i första hand? Man får väl göra någon kommentar om adoptionen i anmärkningar eller specialnotisen men isåfall utgår ju inte anorna från henne utan från adoptivfadern. Hennes anor går ju via den biologiske fadern.

    Mvh/Sten Magnusson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •