Resultat 1 till 17 av 17

mne: Instllningar i Disgen fr slkten

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 735

Instllningar i Disgen fr slkten

Vi har ftt flera frslag p instllningar fr exporten till Slkten i Disgen fr kommande Disgen-versioner.

Vr utgngspunkt i Disgen 2019.2 var att gra s enkel export som mjligt. Egentligen inga val och frgor frutom vilken delmngd av personer som ska ing. Allt fr att gra det s enkelt som mjligt och undvika fler klagoml p att Disgen r svrt.

Hur tnker ni som vill ha mer funktionalitet fr exporten? Vi skulle ocks vilja ha synpunkter frn er som tycker att det r tillrckligt bra. Annars ser vi bara frslag frn de som vill ha en frndring.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlgg
    175
    Jag saknar en funktion som tar hnsyn till sprkvariablerna.

Jag har mng textnotiser med bde engelska och svenska texter.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    562
    efter det lilla jag han prova med testversionen tycker jag faktisdk det inte finns ngon orsak till frndring. Som Christer skriver r det vsentliga att det skall vara enkelt, ett verktyg fr att p ett enkelt stt visa sin forskning fr familj och vnner i telefon eller p platta.
    Blir det en massa instllninger hit och dit, r risken att syftet med appen gr frlorat, anvnderna tycker det blir fr komplicerat att anvnda.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

ke Nordstrm
    Medlemsnr
    33277
    Inlgg
    132
    Jag r av samma sikt. Det skall vara enkelt att ladda upp och anvnda d kommer fler att anvnda mjligheten.

Gunnar hrn
    Medlemsnr
    11916
    Inlgg
    68
    Tycker att sprktolkningen br vara med, och valbart med vilket sprk man exporterar.
    Kanske ocks valbart om man vill exportera med bilder eller ej, kan kanske i vissa lgen vara frdel att kunna vlja bort dessa. Det kan ju bli vldigt stora exporter nr man har med bilderna.
    ven vilka notiser som man vill exportera skulle med frdel kunna vara valbart

Lmpliga defaultvrden r exportera med svensk text inklusive text som inte har sprkval samt att bilderna exporteras med.
    Instllningarna kan man ju gmma under en knapp som den ovane anvndaren inte behver bry sig om fr att gra det anvndarvnligt

Har lst upp min databas till "slkten" det fungerar bra p Android hoppas att det kommer p Apple. Jag nskar att man kan lgga in ett anvndarnamn och lsenord extra fr ex slktingar som nskar att titta i appen. Som det r nu mste jag delje alla min egen i logg. Lars Brnning

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 735
    Lars, tnk p att din inloggning r personlig och gller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. S jag avrder bestmt frn att gra p detta stt. I medlemsbeviset du fick str
    "Anvndarnamn och lsenord r dina personliga och fr inte anvndas av ngon annan person. Avslja aldrig ditt lsenord fr ngon!"

Appen r fr personligt bruk!

Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlgg
    77
    OK! Tack fr svar!

jag tycker nog det r bra som det r.
    Att lgga till startpersonsval a) extra arbete varje gng b) gagnar bara de (kanske 50% gissning) som har en slkt i sin forskning.c) om man har flera startpersoner, s kanske det blir nnu fler knapptryckningar varje gng.
    Och om man vill ha flera startpersoner, s krvs det att appen slkten uppdateras att uppfatta startperson.
    (sjlv har jag lst det genom att lgga en notis (text) med ordet startperson - och sedan ska p start. )

Harald Engdahl
    Medlemsnr
    49654
    Inlgg
    3
    Hej, bra app, mycket anvndbar, det viktigaste finns med hlsningar, Harald
    ============
    Hlsningar, Harald

Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Inlgg
    31
    Jag tycker nog att det r bra. Enkelhet vinner ver flexibilitet.

Inloggning i appen Slkten

Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlgg
    Lars, tnk p att din inloggning r personlig och gller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. S jag avrder bestmt frn att gra p detta stt. I medlemsbeviset du fick str
    "Anvndarnamn och lsenord r dina personliga och fr inte anvndas av ngon annan person. Avslja aldrig ditt lsenord fr ngon!"

Appen r fr personligt bruk!
    Varfr r appen fr personligt bruk jag tycker det r utmrkt att mina slktingar kan ta del av min forskning och p ett enkelt stt se slkttrdet.
    Det r ju fortfarande jag som administrerar frndrar och ansvarar fr forskningen.
    Jag hller med om att i databasen skall maj inte delge andra sin inloggning just drfr anser jag att appen Slkten skall ha en srskild inloggning,
    Lars Brnning

Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlgg
    77
    Minns inte om jag skrivit det frr. men ...
    Jag skulle fredra om bilder lggs p platsen de r inlagda. D v s p samma stt som det ser ut i Disgen vid utskrift.

Hej Christer, jag vet att man inte skall avslja lsenordet men varfr svarar du ej p om det finns mjlighet att ha en srskild inloggning fr appen slkten s att vriga i slkten kan ta del av forskningen.
    Sen undrar jag om ni ftt klart med apple s att man kan komma in i appen med en iphone.
    Lars Brnning

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 735
    Lars, syfte med appen har inte varit att dela med sig av sin forskning utan bara att du sjlv ska ha tillgng till den.
    Kontakten med Apple om appen pgr kontinuerligt men utan ngot positivt resultat s hr lngt.

Ok men jag nskar d att ni tar upp och diskuterar om att appen kan vara tillgnglig fr andra personer s som slktingar.
    Lars Brnning

Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Inlgg
    125
    Du kan kpa GEDexplorer (https://www.sundin.nu/gedexplorer/?lang=sv), frn samma konstruktr som Slkten, och dela din forskning via molnet!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •