Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Inställningar i Disgen för släkten

  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873

    Inställningar i Disgen för släkten

    Vi har fått flera förslag på inställningar för exporten till Släkten i Disgen för kommande Disgen-versioner.

    Vår utgångspunkt i Disgen 2019.2 var att göra så enkel export som möjligt. Egentligen inga val och frågor förutom vilken delmängd av personer som ska ingå. Allt för att göra det så enkelt som möjligt och undvika fler klagomål på att Disgen är svårt.

    Hur tänker ni som vill ha mer funktionalitet för exporten? Vi skulle också vilja ha synpunkter från er som tycker att det är tillräckligt bra. Annars ser vi bara förslag från de som vill ha en förändring.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag saknar en funktion som tar hänsyn till språkvariablerna.

    Jag har mång textnotiser med både engelska och svenska texter.

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    efter det lilla jag han prova med testversionen tycker jag faktisdk det inte finns någon orsak till förändring. Som Christer skriver är det väsentliga att det skall vara enkelt, ett verktyg för att på ett enkelt sätt visa sin forskning för familj och vänner i telefon eller på platta.
    Blir det en massa inställninger hit och dit, är risken att syftet med appen går förlorat, använderna tycker det blir för komplicerat att använda.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jag är av samma åsikt. Det skall vara enkelt att ladda upp och använda då kommer fler att använda möjligheten.

  5. #5

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Tycker att språktolkningen bör vara med, och valbart med vilket språk man exporterar.
    Kanske också valbart om man vill exportera med bilder eller ej, kan kanske i vissa lägen vara fördel att kunna välja bort dessa. Det kan ju bli väldigt stora exporter när man har med bilderna.
    Även vilka notiser som man vill exportera skulle med fördel kunna vara valbart

    Lämpliga defaultvärden är exportera med svensk text inklusive text som inte har språkval samt att bilderna exporteras med.
    Inställningarna kan man ju gömma under en knapp som den ovane användaren inte behöver bry sig om för att göra det användarvänligt

  6. #6
    Har läst upp min databas till "släkten" det fungerar bra på Android hoppas att det kommer på Apple. Jag önskar att man kan lägga in ett användarnamn och lösenord extra för ex släktingar som önskar att titta i appen. Som det är nu måste jag delje alla min egen i logg. Lars Brönning

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Lars, tänk på att din inloggning är personlig och gäller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. Så jag avråder bestämt från att göra på detta sätt. I medlemsbeviset du fick står
    "Användarnamn och lösenord är dina personliga och får inte användas av någon annan person. Avslöja aldrig ditt lösenord för någon!"

    Appen är för personligt bruk!
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82
    OK! Tack för svar!

  9. #9
    jag tycker nog det är bra som det är.
    Att lägga till startpersonsval a) extra arbete varje gång b) gagnar bara de (kanske 50% gissning) som har en släkt i sin forskning.c) om man har flera startpersoner, så kanske det blir ännu fler knapptryckningar varje gång.
    Och om man vill ha flera startpersoner, så krävs det att appen släkten uppdateras att uppfatta startperson.
    (själv har jag löst det genom att lägga en notis (text) med ordet startperson - och sedan söka på start. )

  10. #10

    Harald Engdahl
    Medlemsnr
    49654
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    3
    Hej, bra app, mycket användbar, det viktigaste finns med hälsningar, Harald
    ============
    Hälsningar, Harald

  11. #11

    Bertil Lindqvist
    Medlemsnr
    45020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43
    Jag tycker nog att det är bra. Enkelhet vinner över flexibilitet.

  12. #12

    Inloggning i appen Släkten

    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Lars, tänk på att din inloggning är personlig och gäller flera olika resurser i ditt Dis-medlemskap. Så jag avråder bestämt från att göra på detta sätt. I medlemsbeviset du fick står
    "Användarnamn och lösenord är dina personliga och får inte användas av någon annan person. Avslöja aldrig ditt lösenord för någon!"

    Appen är för personligt bruk!
    Varför är appen för personligt bruk jag tycker det är utmärkt att mina släktingar kan ta del av min forskning och på ett enkelt sätt se släktträdet.
    Det är ju fortfarande jag som administrerar förändrar och ansvarar för forskningen.
    Jag håller med om att i databasen skall maj inte delge andra sin inloggning just därför anser jag att appen Släkten skall ha en särskild inloggning,
    Lars Brönning

  13. #13

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82
    Minns inte om jag skrivit det förr. men ...
    Jag skulle föredra om bilder läggs på platsen de är inlagda. D v s på samma sätt som det ser ut i Disgen vid utskrift.

  14. #14
    Hej Christer, jag vet att man inte skall avslöja lösenordet men varför svarar du ej på om det finns möjlighet att ha en särskild inloggning för appen släkten så att övriga i släkten kan ta del av forskningen.
    Sen undrar jag om ni fått klart med apple så att man kan komma in i appen med en iphone.
    Lars Brönning

  15. #15
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Lars, syfte med appen har inte varit att dela med sig av sin forskning utan bara att du själv ska ha tillgång till den.
    Kontakten med Apple om appen pågår kontinuerligt men utan något positivt resultat så här långt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #16
    Ok men jag önskar då att ni tar upp och diskuterar om att appen kan vara tillgänglig för andra personer så som släktingar.
    Lars Brönning

  17. #17

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Du kan köpa GEDexplorer (https://www.sundin.nu/gedexplorer/?lang=sv), från samma konstruktör som Släkten, och dela din forskning via molnet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •