Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Slå samman två datamappar

  1. #1

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64

    Slå samman två datamappar

    Jag har två datamappar med två olika proband. Jag har nu funnit hur de är släkt och vill därför slå samman de två datamapparna till en med den gemensamma anan som "kopplingspunkt". Hur gör jag?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Här ser vi det största problemet med att inte ha i princip hela sin forskning i samma datamapp. Men det går naturligtvis att lösa. Så här gjorde jag:

    Låt oss kalla de två datamapparna Mapp A och Mapp B.
    Gör först en säkerhetskopia av Mapp A respektive Mapp B.
    Gör sedan en tom datamapp, Mapp C (se avsnittet Hantera datamappar i Handledningen).
    I Mapp C läser du sedan in säkerhetskopian av Mapp A.
    Öppna sedan Mapp B, gå till Verktyg > Exportera personer > Exportera till XML-fil (tryck sedan F1 om du vill läsa mer om exporten)
    Välj där "Exportera personer för att skicka till en annan databas" och klicka på "Exportera"
    Du får då möjlighet att lägga in ett eget namn på XML-filen. Klicka på "Spara" och i nästa fönster väljer du "Alla inmatade personer".
    Exporten klar.
    Öppna den nya Mapp C, som redan innehåller personerna från Mapp A.
    Gå till Verktyg > Importera personer > Importera från XML-fil (tryck F1 för att läsa mer om importen)
    Välj "Importera personer från en annan databas". Klicka Nästa.
    Du får nu välja var de källor, som används i den importerade datamappen, skall läggas. Det är lämpligt att lägga dem i en egen grupp, t.ex. "Importerade källor", för att inte blandas ihop med det befintliga källträdet.
    Sedan kommer möjlighet att välja att importera Disgenorter och några andra val. Där duger de förvalda alternativen.
    Till slut får man välja fil och då letar du reda på den nyss exporterade XML-filen från Mapp B (den ligger default i DgTmp i Mapp B).
    Efter importen innehåller Mapp C alla personer från Mapp A och alla personer från Mapp B.
    Den koppling mellan personer, som du redan upptäckt, får du nu själv skapa. Dessutom bör du göra en dubblettsökning så kanske du hittar kopplingar som du ännu inte upptäckt.

    Lycka till!

  3. #3

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Tack! Fungerade utmärkt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •