Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Koppla syskon

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Koppla syskon

    Hej!
    Hur kopplar jag Anna Britta som storasyster till Peter Larsson?
    Se bif. bild.
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Koppla loss Anna Britta
    Gå till Peter Larssons föräldrar gifte
    Klicka på Dotter och mata in Anna Britta och Larsson. Markera rätt Anna Britta klicka Koppla dubblett

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I Disgens handledningen finns enklare sätt med hjälp av dra-och-släpp. Se https://www.dis.se/koppla-personer
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej!
    Kopplade loss Anna Britta. När jag klickar på Peter Larssons föräldrar får jag inte valmöjligheten Dotter. Vad gör jag för fel?
    Bif. bild.
    Bifogade filer Bifogade filer

  5. #5

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! Läste igenom men är osäker på vilket avsnitt jag ska använda. Tacksam för tips.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kort beskrivet: I familjeöversikten finns i vänstermenyn en ikon för att "Arrangera familjeöversikterna för flyttning/koppling". Se till att de båda blivande syskonen är barn i var sin översikt. Dra det ena barnet så det hamnar i den andra barnaskaran.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Gör samma som du gör för att mata in barn! Markera Giftet så ska du se Son och Dotter.

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    När du nu har Anna Brita losskopplad, måste du först sätta en av Peter Larssons föräldrar som centrumperson för att deras barnaskara skall visas. Sedan har du två möjligheter:

    a) Markera föräldrarnas gifte och klicka på Dotter för att lägga till en dotter. Mata nu in Anna Britas namn och hon skall dyka upp som en möjlig dubblett. Markera henne i dubblettlistan och klicka på "Koppla dubblett".
    eller
    b) Gör som Christer beskrivit ovan så får du två familjeöversikter. Markera den högra av dessa och sök upp och lägg Anna Brita som centrumperson där. Markera Anna Brita och dra henne med musen till rätt plats i barnaskaran till vänster, som syster till Peter.

  9. #9

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej och tack för alla hjälp! Nu är jag nästan framme.... Undrar bara varför Anna Britta syns på en bild men inte på en annan. Bifogar två skärmdumpar.
    Tips på fix?
    Bifogade filer Bifogade filer

  10. #10

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Första bilden finns fadern som Centrum-person, med barnen nedanför
    Andra bilden är det brodern - som är centrum-person, med hans fru samt hans barn under.
    Det blir lika om du sätter "Lillasyster" som centrum-person - då syns inte Storebrodern
    Det fungera på detta vis.

  11. #11

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Familjeöversikten utgår från Centrumpersonen och visar nedåt dennes relationer och barn, uppåt dennes föräldrar samt far- och morföräldrar. I första bilden har du Lars Åhl som centrumperson och eftersom Anna Brita är hans barn, visas hon där. I andra bilden har du Peter Larsson som centrumperson, så det är hans barn som visas. Anna Brita är INTE hans barn, därför visas hon inte där. Det som visas är alltså helt korrekt.

  12. #12

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack för svar och info!!

  13. #13

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Du kan bläddra mellan centrumpersonens eventuella syskon med tangentkombinationen Ctrl + vänster-/höger-pil till dess yngre respektive äldre syskon. Du kan också bläddra genom ett högerklick med ditt pekdon på centrumpersonen och leta efter menyalternativen "Äldre syskon" respektive "Yngre syskon".
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  14. #14

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Snyggt! Det är användningsbart. Med vänlig hälsning/SivertJ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •