Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Familje-problem

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Familje-problem

    Efter att ha låtit Disgen2019 konvertera Disgen8-data och sedan i Disgen2019 adderat ett antal familjer och personer, så skapar jag i Disgen2019 en GEDCOM-transmissionsfil med alla personer. Därefter importerar jag denna GEDCOM till Disgen8 och i en ny datamapp.

    Den Disgen8-datamapp som konverterats av Disgen2019 innehöll enligt Dg8-statistiken 11342 familjer.
    I Dg8 ser jag, efter att ha importerat GEDCOM-transmissionen (med ett antal tillagda familjer), att statistiken visar 11018 familjer.

    Mer än 324 familjer har alltså 'försvunnit'.

    Finns någon förklaring? Om 'ja', vilken?

    Fuinns något sätt att i Dg2019 få fram person och familje-statistik? Det HTML-dokument som en 'vass' desktopdator behöver ungefär tio minuter för att producera, innehåller inget om familjer! I Dg8 behövdes några få sekunder för att få fram de av mig sökta antalen.

    Har någon verkligen efterfrågat just den - i huvudsak ointressanta - statistikmängd som så mödosamt produceras av Dg2019?
    Senast redigerat av BrJohan den 2020-05-23 klockan 00:46. Anledning: omkommaterat

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Har du kollat loggen från GEDCOM-importen? Är det bara familjer eller också antal personer som oroar dig?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Var skulle en sådan logg-fil kunna hittas och vad heter den?
    Antalet personer är lika i båda fallen.
    Hur finner man antal familjer i Dg2019?

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Giften hanteras i Disgen 8 och tidigare. Giften tas där aldrig bort i samband med att man gör ändringar i sina data, de ligger kvar oanvända i databasen. Därmed kommer de troligen med i statistiken.
    När man konverterar till nyare Disgen eller använder Gedcom så kommer bara giften som har partners och eller barn med.

    Jag tror inte att du ska vara oroad för att några familjer/relationer med personer har försvunnit.

    Vi har ingen familjestatistik i Disgen 2019. Vad ska du ha den uppgiften till?

    Hur definierar du begreppet familj?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    För mig är gifte och famiilj två olika begrepp.

    Min åsikt är att en familj utgörs av sammanboende gifta eller samboende par eller sammanboende personer som registrerat sitt förhållande och av deras barn, av endera föräldern tillsammans med sina barn, samt av gifta och samboende par utan barn samt personer som registrerat sitt parförhållande och som inte har barn.

    En annan rimlig och i släktforskningssammanhang vanlig definition av begreppet familj är den som statueras av "The GEDCOM Standard".

    Vad som i Disgen 8 eller i Disgen 2019 komstituerar en familj vet jag inte. Hjälptexterna om familjeöversiktefönstret, är i såväl 8 som i 2019 i all väsentlighet lika och förklarar inte tydligt vad som utgör en familj.

    I någon enkel mening skulle kanske en familjeöversikt där centrumpersonen är associerad med partner och/eller barn, kunna sägas visa en familj.

    Antalet förekomster av GEDCOM-etiketten "FAM" i en GEDCOM-transmission där databasens alla individer är representerade, kan ge ett mått på antalet familjer.

    Mitt behov av familjestatistik är sannolikt detsamma som motiverade dess närvaro i tidigare versioner (åtminstone 7 och 8) av Disgen.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I Disgen 8 och tidigare hade familj ett ID i samma nummerserie som personer. Det var antalet som redovisades.
    Hur definitionen såg ut på den tiden ligger för långt tillbaka för att jag ska minnas.

    Från Disgen 2016 har vi såvitt jag vet ingen uttalad definition av familjebegreppet. I nån mening kan man i Disgen se familj som en person i Familjeöversikten med ett barn och/eller en partner. Historiskt, enligt wikipedia, så avsågs ett hushåll. Dvs så var ensamstående personer också ett hushåll/familj.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Jag tror att det är "lösa" personer/familjer som finns kvar och inte är kopplade till släktträdet som du ser (324) i ditt fall.

  8. #8

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    1. Som mest kan jag tänka mig att jag under de år då jag använde Disgen 7 och 8, skulle kunna ha kopplat bort något tiotal familjer. Under mina försök den senaste dryga månaden att prova Disgen2019 kan jag som mest ha kopplat bort en familj. Att antalet sådana familjer skulle kunna uppgå till mer än 324 är synnerligen osannolikt.

    2. Ändå, Disgen2019 borde väl både importera och fortsättningsvis hantera sådana familjer. De innehåller ju individer om vilka jag har uppgifter och som skulle kunna ingå i någon ännu av mig inte upptäckt relation med andra registrerade individer.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag har testat lite, och det verkar som att problemet ligger i hur Disgen 8.2d beräknade antalet familjer. Även de relationer som du kopplat loss, räknas till antalet familjer i Disgen 8.2d. Vid konverteringen till Disgen 2019 så tas naturligtvis inte dessa tomma giften med, och därför blir det färre "relationer" i Disgen 2019. Så inget försvinner.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Inlägg
    50
    Tack Torgny

  11. #11

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej.

    Kom att tänka på att om du kör "kontrollera Disgens filer" under "Verktyg" i Dg8 så tas tomma giften bort och du får reda på hur många de var. Tänk på att köra en säkerhetskopia först om det är något annat fel.

    (Liknande kontroller finns i de nya versionerna också)

    Lycka till,
    Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •