-
För mig är gifte och famiilj två olika begrepp.
Min åsikt är att en familj utgörs av sammanboende gifta eller samboende par eller sammanboende personer som registrerat sitt förhållande och av deras barn, av endera föräldern tillsammans med sina barn, samt av gifta och samboende par utan barn samt personer som registrerat sitt parförhållande och som inte har barn.
En annan rimlig och i släktforskningssammanhang vanlig definition av begreppet familj är den som statueras av "The GEDCOM Standard".
Vad som i Disgen 8 eller i Disgen 2019 komstituerar en familj vet jag inte. Hjälptexterna om familjeöversiktefönstret, är i såväl 8 som i 2019 i all väsentlighet lika och förklarar inte tydligt vad som utgör en familj.
I någon enkel mening skulle kanske en familjeöversikt där centrumpersonen är associerad med partner och/eller barn, kunna sägas visa en familj.
Antalet förekomster av GEDCOM-etiketten "FAM" i en GEDCOM-transmission där databasens alla individer är representerade, kan ge ett mått på antalet familjer.
Mitt behov av familjestatistik är sannolikt detsamma som motiverade dess närvaro i tidigare versioner (åtminstone 7 och 8) av Disgen.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler