Lars Skillius skriver bl.a följande ovan: "Dock vill jag behålla källhänvisningarna på sin hittillsvarande plats i utskrifterna, bl a för dem som vill fördjupa sig i mina ansedlar och -tavlor, t ex mina ättlingar. Men det borde bli möjligt att göra hänvisningarna mindre dominerande, lämpligen då med ett mindre typsnitt".
Jag instämmer till fullo, och redan på Disgen 8, efterlyste jag denna möjlighet. Denna möjlighet finns ju för bl.a Anteckningar, och lägger det till önskelistan även för Källhänvisningar.
Jag är tydligen inte ensam. Tack, Edgar och Åke! För några år sedan skickade jag in ett förslag att det i Disgen skulle göras möjligt att välja typsnitt, art och storlek, för källhänvisningarna. Förslaget hamnade tyvärr, som Edgar upptäckt, i kön "Obestämd framtid".
Min bakgrund är att jag vill låta trycka upp resultatet av min släktforskning. Jag är till åren kommen. Mycket oklart om jag i en ”obestämd framtid”, kanske postumt, kan anlita ett tryckeri.
Nu med samma typsnitt för brödtext och källhänvisningar är utskrifterna svåröverskådliga och -lästa. Försöker bifoga en sida som exempel. På det tryckeri jag kontaktade i våras fick jag kommentaren: ”Så där kan du inte ha det”. (Det hjälper inte att jag vid användning av Arkiv Digital väljer deras ”kopiera ren källhänvisning”, dvs deras kortaste version.) Det skulle betyda mycket om man kunde välja ett mindre typsnitt för hänvisningarna.