Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur slipper jag källor i själva texten?

  1. #1

    Hur slipper jag källor i själva texten?

    Hej,

    jag håller på och provar Disgen och undrar över ett problem med utskrift/webbpublicering.

    Med källor inom parentes blir ansedlar snabbt svårlästa. Särskilt om man vill ha många sorters notiser och inte bara född, gift, död. Därför vill jag att källhänvisningarna ska göras till fotnoter. Men jag hittar inget sådant alternativ i inställningarna för utskrift och HTML-export. Istället verkar det som att man måste välja mellan att ha källorna inom parentes i själva texten, eller inte ha några källor alls.
    Kan det verkligen stämma att det inte går? För mig är det liktydigt med att tvingas välja mellan ett dåligt alternativ och ett oacceptabelt. Jag hoppas att det bara är jag som inte har hittat rätt inställning. Tusen tack till den som kan berätta hur man gör!

    Jag vill alltså att det ska stå "Född xxxx i Stensholm, Hakarp (F)1" och inte "Född xxxx i Stensholm, Hakarp (F) (Hakarp (F) C:II (1920-1930) sid 38)".

    Mvh Nils.
    Senast redigerat av wadnils den 2020-05-28 klockan 17:29.

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Vid HTML-export, som jag normalt använder, finns ett val där man kan välja att ha källorna "I text", "Efter" eller "Ingen". Se bild 1. Vid valet "Efter" hamnar källförteckningen längst ned på webb-sidan (ansedeln) med referenser från respektive notiser.

    Däremot är jag inte så bekant med utskrifter. Vet att där finns några val, se bild 2, men vad de leder till är jag inte säker på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Nils skriver att ”med källor inom parentes blir ansedlar snabbt svårlästa. Särskilt om man vill ha många sorters notiser och inte bara född, gift, död.” Jag instämmer. Alla källhänvisningar blir ofta en alltför dominerande del av textmassan (även om man som jag kopierar in AD:s rena, relativt korta, källhänvisning) och dessutom, vid första anblicken, tämligen tråkig.

    Dock vill jag behålla källhänvisningarna på sin hittillsvarande plats i utskrifterna, bl a för dem som vill fördjupa sig i mina ansedlar och -tavlor, t ex mina ättlingar. Men det borde bli möjligt att göra hänvisningarna mindre dominerande, lämpligen då med ett mindre typsnitt.

  4. #4
    Tack, Edgar, jag hade tydligen bara lyckats få fram inställningarna för utskrift där man tyvärr inte kan ange att visa källorna efter texten. Går utmärkt i Genney 2 - borde gå att införa i Disgen. Nu är det främst webbpublicering jag är ute efter så det var bra att det gick. Dock ser jag att det bara är den förkortade källhänvisningen som exporteras till HTML. Går det att få den fullständiga istället? Förkortningar i fotnoter blir rätt meningslöst för då måste man ju titta i ett separat register för att få hela källhänvisningen. Hittar ingen HTML-mall för det, kanske någon har gjort en egen? Eller vet om/hurjag med hjälp av HTML-kod kan få Disgen att använda en fullständig källhänvisning istället för förkortning?

  5. #5
    M19780: Ett förtydligande. Jag syftar alltså på fotnoter på själva ansedeln, fast under texten, inte på fotnoter i ett separat källregister. Det underlättar läsningen och överblicken samtidigt som all nödvändig källinformation ges på samma ansedel.

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Lars Skillius skriver bl.a följande ovan: "Dock vill jag behålla källhänvisningarna på sin hittillsvarande plats i utskrifterna, bl a för dem som vill fördjupa sig i mina ansedlar och -tavlor, t ex mina ättlingar. Men det borde bli möjligt att göra hänvisningarna mindre dominerande, lämpligen då med ett mindre typsnitt".

    Jag instämmer till fullo, och redan på Disgen 8, efterlyste jag denna möjlighet. Denna möjlighet finns ju för bl.a Anteckningar, och lägger det till önskelistan även för Källhänvisningar.

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det finns ett förbättringsförlag i kön "Obestämd framtid", nämligen #6153: https://redmine.dis.se/issues/6153

  8. #8

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    TACK, då kan man undra när det dyker upp. Tyvärr kan jag inte logga in på länken Du hänvisar till Edgar. Skicka den gärna i klartext.

  9. #9

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Förslaget går ut på att användaren skall kunna välja en annan textstil för källorna än för övrig notistext, exempel i bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Utmärkt, så hoppas jag det går att ordna snarast. Alternativet med källhänvisningar som fotnoter kan också läggas som önskemål.

  11. #11

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Jag är tydligen inte ensam. Tack, Edgar och Åke! För några år sedan skickade jag in ett förslag att det i Disgen skulle göras möjligt att välja typsnitt, art och storlek, för källhänvisningarna. Förslaget hamnade tyvärr, som Edgar upptäckt, i kön "Obestämd framtid".

    Min bakgrund är att jag vill låta trycka upp resultatet av min släktforskning. Jag är till åren kommen. Mycket oklart om jag i en ”obestämd framtid”, kanske postumt, kan anlita ett tryckeri.

    Nu med samma typsnitt för brödtext och källhänvisningar är utskrifterna svåröverskådliga och -lästa. Försöker bifoga en sida som exempel. På det tryckeri jag kontaktade i våras fick jag kommentaren: ”Så där kan du inte ha det”. (Det hjälper inte att jag vid användning av Arkiv Digital väljer deras ”kopiera ren källhänvisning”, dvs deras kortaste version.) Det skulle betyda mycket om man kunde välja ett mindre typsnitt för hänvisningarna.

    Bifogad fil 1956

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •