Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hantering av "Avbryt"

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Hantering av "Avbryt"

    Av misstag råkade jag klicka på "Statistik..." i stället för på grannen "Säkerhetskopiering". Vis av tidigare erfarenhet vet jag att tidsåtgången för en statistikproduktion i Disgen 2019 är mycket stor (i mitt fall omkring 10 minuter) och ur min synpunkt föga nyttig. I den efterföljande dialogen tryckte jag, som vanligt. OK, utgående ifrån att förvalt backup-filnamn var OK. Då jag blev varse att det inte blev någon säkerhetskopiering, valde jag omgående "Avbryt".

    Först efter några minuter fick jag frågan om jag verkligen ville avbryta. Jag bekräftade mitt önskemål. Därefter följde ytterligare minst fem minuter under vilka Disgen var helt svarsoförmöget och med ungefär 30% CPU-konsumtion, innan programvaran återgick till normalbeteende. Den sammanlagda tidsåtgången blev ungefär densamma som den blivit utan min avbrottsbegäran!!

    Finns något användbart sätt med vilket statistikinsamlingen kan avbrytas? (Att stoppa och återstarta Disgen var i detta fallet inte önskvärt eftersom jag ville göra en säkerhetskopiering).

    Hanteras 'Exceptions' på något välkonstruerat och validerat sätt av Disgen2019? (I Disgen 8 finns brister)

    Varför inte låta en tråd (eller subprocess) sköta statistikarbetet, i stället för att - som det verkar vara - låsa processen under så lång tid? Det skulle ju räcka att förhindra datamodifikationer.

  2. #2

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Det är en nog en översikt att det inte finns en avbryt efter man valt personurvalet till statistiken. Helt enkelt missat för att vi normalt inte kör med en så stor databas att tidsåtgången är ett problem. Andra delen förstår jag inte riktigt vad du menar att det inte blev en säkerhetskopia. Det jag kan tänka mig är att den sparades på ett annat ställe.

    Exceptions försöker vi hantera så gott vi kan och det förbättras hela tiden. Trådning har sina egna problem men kanske hade det fungerat i detta fall.
    Disgen-utvecklare

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    OK, det förklarar saken, men ...

    Som jag skrev övervägde jag att (via Taskmanager) stoppa och sedan återstarta Disgen, men valde att vänta ut statistiken, eftersom jag egentligen ville säkerhetskopiera, som sedan gjordes utan problem.

    En annan åtgärd som tar hiskligt lång tid är dubblettsökningen. Bortåt en halv timme, trots SSD och 32GB... Kan dubblettsökningen avbrytas? (Jag avstår från att själv prova och riskera lång väntetid.)

  4. #4

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    dubblettsökningen går att avbryta. Om du använt flaggor kan du också göra dubblettsökning i ett begränsat urval av dina personer så det inte tar så lång tid förstås blir ju inte resultatet komplett då men alltid något.
    Disgen-utvecklare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •