Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 34

Ämne: Släktträd med "korskoppling"

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Släktträd med "korskoppling"

    Skulle vilja arrangera ett träd med start på en person högst upp i trädet.
    Under den personen har jag kopplat hans dotter, hennes dotter och sedan hennes dotter. Denna dotter var gift med en anfader till mig.
    Han var tidigare gift med en kvinna som leder vidare nedåt till min mormor och min mamma. Dvs ett annat led. Därav en "korskoppling".

    Nu undrar jag om jag kan koppla ihop kedjan från min mamma - mormor osv ända upp till personen högst upp i trädet och på så sätt skapa en släktöversikt?
    Med bara de personerna så att släktöversikten inte blir så bred - utan mera smal.

    Är det kanske med flaggor? På alla dessa personer. Om så, kan jag enkelt ta bort flaggorna när jag vill återgå till min tidigare familjeöversikt?

    Mvh/Sivert J

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    En Stamtavla visar bara de biologiska kopplingarna, den utgår från en Förförälder och följer dennes alla ättlingar fram till nutid. Ingifta kan inte visas i denna variant.
    En Antavla är ett släktträd där Personens förfäder visas.

    Mitt förslag är att du gör en Antavla, med dig själv som centrumperson.
    Klicka i vänstra marginalen på Bygg antavla
    Nästa bild, ”Bygg antavla”, kryssa för Obegränsat.
    Anförluster; markera Hänvisa till anförluster
    Välj föräldrar; Biologiska föräldrar, klicka på OK
    Då visas antavlan och din Anfader finns nu på två ställen i antavlan, vara den ena är Grönmarkerad = Anförlust

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack! Ska kolla på detta.
    Med vänlig hälsning/Sivert J

  4. #4

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! Det blev jättelånga linjer mellan t.ex. föräldrar. Fick scrolla lääänge….
    Kan jag minska avstånden på något sätt?

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Testa att Skriva ut en Antavla, välj Komprimerad,
    Jag brukar välja Inställlningsmall; STD A4 Färg, och sen klickar jag på Granska för att se resultatet
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK. Ser bättre ut.
    Ingår kortare linjer i Antavlan i utvecklingsplanerna?

    Sedan: ser inte att "korskopplingen" kom med. "Han var tidigare gift med en kvinna som leder vidare nedåt till min mormor och min mamma. Dvs ett annat led. Därav en "korskoppling".

  7. #7

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När du kommer till Bygg antavla; och Anförluster; markera Hänvisa till anförluster
    Och då ska den finnas med, men bara som en tilläggstext ( Anförlust Förnamn Efternamn)

  8. #8

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK. Tack!
    Men bara på Bygg antavla? Inte komprimerad?

  9. #9

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Antavla och Komprimerad Antavla, vid ”Anförlust”
    Mitt förslag är att du gör en Antavla, med dig själv som centrumperson.
    Klicka i vänstra marginalen på Bygg antavla
    Nästa bild, ”Bygg antavla”, kryssa för Obegränsat.
    Anförluster; markera Hänvisa till anförluster
    Välj föräldrar; Biologiska föräldrar, klicka på OK
    Då visas antavlan och din Anfader finns nu på två ställen i antavlan, vara den ena är Grönmarkerad = Anförlust
    Därefter, gå till Skriv ut, och välj Antavla Komprimerad,
    Jag brukar välja Inställlningsmall; STD A4 Färg, och sen klickar jag på Granska för att se resultatet
    Där finns nu Anförlusten, men bara som en tilläggstext ( Anförlust Förnamn Efternamn)

  10. #10

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK, tack igen! Var hittar jag tilläggstexten (Anförlust....)?

  11. #11

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bild som visar hur Anförlust visas i Antavla och i Komprimerad antavla
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack! Ska kolla på det.

  13. #13

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Sivert,

    Jag funderar över om det inte är en släktskapstavla du är ute efter. Jag använder den mycket nu, för DNA forskning. Det visar på ett tydligt sätt hur två personer är släkt med varandra, antingen genom en ana eller en ättling. Den görs ju i två steg, men det är inga problem när man förstår tanken bakom. Välj en person att utgå ifrån och dela därefter fönstret i två och sök upp den andra personen i familjeöversikt 2 och sök gemensamma anor under sök menyn. när resultat presenterats (förutsatt att de två personerna är släkt) så välj utskrift och släktskapstavla som är förvalt så bara kör på och förhandsgranska.

    Lycka till,
    Anders

  14. #14

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK. Ska kolla. Tack!

  15. #15

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej Anders!
    Det jag är ute efter är en tavla/träd där jag kan se en anfader som gifte om sig och som bildar en ny "gren".
    Det är min mormors mors farfar som efter att hustrun avlider gifter om sig med en annan kvinna och här uppstår en ny "gren" upp till en italiensk anfader.
    Detta skulle jag vilja se på en t.ex. antavla. Det jag får fram hittills är bara där den första hustrun. Därav min benämning "korskoppling".

  16. #16

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    En sådan utskrift tror jag inte finns. Mest för att det blir svårt att ställa upp den rent grafiskt.

    Om jag förstår dig rätt så kan du sätta första hustrun i personöversikt 1 och andra hustrun i personöversikt 2 och så söker du gemensamma anor. Blir det rätt då? I annat fall får du kanske göra två utskrifter för att få det översiktligt. Kombinerar du släktskapstavlan med hustrurna med en personakt över mannen, så bör det väl framgå hur allt hänger samman?

    /Anders

  17. #17
    eller menar du bakåt från hustru 2 - att du vill se hur du är "släkt" med din anfaders 2a hustru och hennes föräldrar? Det är du ju inte. Har hustru 2 några barn med din anfader?

    hälsningar,
    Eva

  18. #18

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Jag funderar också på vad du menar med "korskoppling", det har jag aldrig hört förut. Är det en anförlust du menar så måste du härstamma från ett barn i båda hans äktenskap. Är det så?

    Ett alternativ är att sätta dig själv i familjeöversikt 1 och hans andra hustru i familjeöversikt 2. Blir det rätt då?

    /Anders
    Senast redigerat av Anders Larsson den 2020-07-08 klockan 21:26.

  19. #19
    Det låter egentligen som en sådan där "släktskap genom giften där det egentligen inte alls är släktskap" som Geni kan visa upp. En sådan kan du inte göra i Disgen.

    Hälsningar,
    Eva

  20. #20

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Tack för alla tips!!! Varit bortrest. Kollar i morgon.

  21. #21

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Släktträd med "korskoppling"

    Hej! Prövar att skicka med två skärmbilder. Kanske förklarar lite bättre hur det ser ut.

    1) "kan du sätta första hustrun i personöversikt 1 och andra hustrun i personöversikt 2 och så söker du gemensamma anor.
    2) "sätta dig själv i familjeöversikt 1 och hans andra hustru i familjeöversikt 2. Blir det rätt då?

    Ser ju de olika leden. Men som sagt; funkar nog inte att skriva ut ett träd med Disgen. Ska kolla med Geni.

    Med vänlig hälsning/Sivert J
    Bifogade filer Bifogade filer

  22. #22

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej,

    Eftersom hustrurna inte har några gemensamma anor så måste det vara så att du härstammar från båda. Alltså är det ättling som gäller. Sätt hustrurna i personöversikt 1 och 2. Sök gemensamma ättlingar. Blir det rätt då? Vill du ha hela kedjan till "italienaren" så ersätt Brita Maja med honom.

    Har jag fattat rätt?

    Hälsningar,
    Anders

  23. #23

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! Hittar inte var jag kan "Sök gemensamma ättlingar." Inte under Sök eller Kikaren.

  24. #24

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Under Sök: "Gemensamma avkomlingar"

  25. #25

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Inga gemensamma avkomlingar : - (

  26. #26

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Inte heller med Johan Baptista Pinello.

  27. #27
    Men Sivert, förstår jag rätt att du själv inte alls är släkt med italienaren? Då kan du inte komma upp som ättling/avkomling till honom för du är helt enkelt inte det. Som du beskriver det är du inte släkt med din anfaders andra hustru, då kan du inte heller vara släkt med hennes ana.

    hälsningar,
    Eva

  28. #28

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej Eva, det stämmer.
    Min ursprungliga fråga var:"Skulle vilja arrangera ett träd med start på en person högst upp i trädet.
    Under den personen har jag kopplat hans dotter, hennes dotter och sedan hennes dotter. Denna dotter var gift med en anfader till mig.
    Han var tidigare gift med en kvinna som leder vidare nedåt till min mormor och min mamma. Dvs ett annat led. Därav en "korskoppling".

    Nu undrar jag om jag kan koppla ihop kedjan från min mamma - mormor osv ända upp till personen högst upp i trädet och på så sätt skapa en släktöversikt?
    Med bara de personerna så att släktöversikten inte blir så bred - utan mera smal."

    Blev lite snett i tråden....
    Mvh/Sivert J

  29. #29

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Då gör vi ett nytt försök.

    Sätt dig själv i personöversikt 1 och "Italienaren" (eller ett barn till honom som inte är din ana) i personöversikt 2. Sök "gemensamma anor" och så blir det en lite lustig utskrift, men kanske den du vill ha.

    /Anders

  30. #30

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Kom att tänka på att du inte är släkt med "Italienaren" så sätt in Lars Jonsson (Cato) i personöversikt 2 istället.

    /Anders

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •