Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mina försök att exportera till appen Släkten

  1. #1

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94

    Mina försök att exportera till appen Släkten

    Hej!

    Först några utgångsvärden: Win 10, Android, Disgen 2019.2, 4500 personer.

    Inledningsvis fungerar det bra. Jag hamnar i "Skickar data, steg 3". Men om jag då trycker på knappen "Exportera" längst ner till vänster möts jag av beskedet "Släkten svarar inte" samtidigt som området kring X-et i denna menys högra övre hörn färgas rött. Tvingas således avbryta. Har gjort åtskilliga försök med samma bedrövliga resultat.

    Hur göra?

  2. #2

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Lyckades efter ytterligare några försök. Tryckte nämligen på knappen exportera omedelbart efter att menyn "Skickar data, steg 3" visats. Den blev då gul, något jag inte tidigare sett. Sedan var det bara att vänta i - i mitt fall, med det antal personer jag har - 5-6 minuter och problemet var löst.

    Kanske manualen bör kompletteras?

  3. #3

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Jag har fått problem med "SLÄKTEN" efter att det först fungerat utmärkt. Efter att jag gjort en ny export till appen fungerar det inte längre. Får felmeddelandet "Fel. Går ej att läsa filen." Har raderat appen i mobilen och återställt ett flertal gånger, med samma resultat. Finns det möjlighet att radera filerna som är exporterade till appen, och sen börja om igen? Allt fungerade från början, det var vid ny nedladdning, som det sen inte vill fungera.

  4. #4

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    En tänkbar orsak till problemet är att det har blivit något fel på filen vid överföringen eller att den innehåller något tokigt av någon anledning. När du gör en ny export ska den gamla filen ersättas. Så ett förslag är att göra en ny export till appen med endast några enstaka personer för att se om det går att läsa den ifrån appen. Sen om det går, så försök att göra en ny export av det du vill ha exporterat till appen.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  5. #5

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg
    En tänkbar orsak till problemet är att det har blivit något fel på filen vid överföringen eller att den innehåller något tokigt av någon anledning. När du gör en ny export ska den gamla filen ersättas. Så ett förslag är att göra en ny export till appen med endast några enstaka personer för att se om det går att läsa den ifrån appen. Sen om det går, så försök att göra en ny export av det du vill ha exporterat till appen.
    TACK, men jag har löst problemet. Fick tips i vår facebookgrupp, att min skulle tömma caschminnet i appen. Det fungerade!! Ett tips kanske att det borde finnas med i instruktionerna till Släkten.
    Går tydligen inte att bara byta och lägga in nytt i appen utan att det kan få konsekvenser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •