Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ignorera träffar från

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Ignorera träffar från

    Jag önskar få möjlighet att ignorera träffar från släktdataregister och liknande med enbart bokstaven "s" för att göra det enkelt. Jag har testat med s* och det fungerar inte. Uppgifterna innehåller i regel bara ett namn och födelseår och ger en onödigt lång lista.

  2. #2

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Med s00002 s0005 i Ignorera träffar från syns inte personer från Dödboken och Släktdata.

  3. #3

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jo det förstår jag, men jag ville göra det enkelt med ett s eller s+ jokertecken

  4. #4
    tidigare (dvs fram tills nyligen) har det fungerat att ignorera med s* - även i nya disbyt - så något har nog ändrats.

  5. #5

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Nej, det har aldrig fungerat med s* i nya disbyt, främst för att undvika t.ex. 3*.

  6. #6

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Synd i så fall, jag tycker inte det är så stor nytta med dessa registreringar.

  7. #7
    Ok Janåke, jag hade för mig att det hade fungerat. Varför ska det inte fungera? Varför måste man veta alla numrena för Sveriges dödbok för att undvika dem? Ändrign/tillägg - jag ser nu att det står i instuktionen att man itne behöver ange sufixen för att undvika dem - det fungerar med s0005 för dödbokens alla underfiler - men varför ska man inte kunna undvika med jokertecken (som du säger 3* till exempel?)
    Senast redigerat av Eva Dahlberg den 2020-08-02 klockan 18:16.

  8. #8

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Jag kan tänka mig att tillåta s* och r*.
    <siffra>* resp. a* är inte meningsfullt och blir dessutom en onödig belastning för databasen.
    Ska vi lägga ett ärende i Redmine?

  9. #9

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Det tycker jag.

  10. #10

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Ärende upplagt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •