Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Gedcom export till MacFamily Tree

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    Gedcom export till MacFamily Tree

    Hej!

    Jag har ärvt em MacBook Air, jag har skaffat programmet MacFamilyTree till denna, jag har tidigare använt samma program i den portabla versionen MobileFamily Tree på min iPad.

    Jag har gjort en gedcom export från Disgen 2019.2 till MacFamilyTree, i det stora och hela fiúngerade det som det skulle, men jag upptäckte något konstigt med källorna.

    Ibland hamnade källans namn på fel rad i MacFamilyTree, det betöd att titeln på källan var tom, se bifogade bild

    IMG_1947.jpg

    Jag har frågat olika som kan tänkas vara mere hemme i MacFamilyTree och Apple datorer än jag, bl.a. skickade jag en fråga till Synium Software, den firma som har konstruerat programmet, och fick svar i dag.

    Frågan är om det kan tänkas vara en bugg i Disgen 2019.2 när det gäller Gedcom export.

    Det visar sig nämligen att ibland fattas tydligen den tag (eller vad det kallas i gedcom språk) som skall ge titeln, se citatet från deras svar nedan:

    Here is an example from the file:

    0 @S5029351@ SOUR
    1 ABBR Lilla Isie (M) EI:1 (1895-1961)
    1 TITL Lilla Isie (M) EI:1 (1895-1961) NAD: SE/LLA/13245
    0 @S5015749@ SOUR
    1 ABBR Hyllie/Limhamn (M) AIIa:61 (1928-1940)
    0 @S5037860@ SOUR

    Here you can see the differences between two sources. Lilla Isie (M) EI: 1 (1895-1961) has the title (TITL) and the abbreviation (ABBR).
    In Hyllie / Limhamn (M) AIIa: 61 (1928-1940) only the abbreviation (ABBR) was adopted.
    We suspect that other programs probably only transmit the short form if the title and abbreviation are identical.

    I den ena källa till Lilla Isie finns det en tag "TITL" i den andra källa till Hllie/Limhamn fattas den taggen. Titelraden blir tom.

    Jag har naturligtvis kollat i min Disgen om jag har registrerat källorna olika, det har jag inte, de är registrerade lika med Disgens Källträd.

    Så frågan är om det är en bugg i Disgen 2019.2 eller varför de två källor exporteras olika i Gedcom.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej igen!

    Jag tror jag har hittat felet, om det sedan är en bugg i Disgen eller vad får de visa avgöra.

    Jag tittade på de två noteringar som var med i svaret från Synium Software, jag tittade på hur källorna var registrerade i Disgen, och det är en skillnad.

    Skillnaden kan ledas till hur jag har jobbat med källor genom åren.

    Från början registrerade jag källan t.ex. Hyllie/Limhamn (M) AIIa:61 (1928-1940) enbart på den rad som heter "kort titel"

    Efter att ha hört på ett föredrag av Michael Lundholm för några år sedan, där han sa man även skulle registrera NAD hänvisningen, har jag börjat i det fältet som heter "Fullständig titel" att kopiera in den kompletta källhänvisningen från Arkiv Digital och plocka bort den specifika AD delen av hänvisningen, det står alltså t.ex.:

    Lilla Isie (M) EI:1 (1895-1961) NAD: SE/LLA/13245 i det fältet.

    Tydligen är det så att det fältet inte får vara tomt för att gedcom skall få titel på källan.

    Om det så är en bugg i Disgen eller något annat vet jag inte.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •