Hej!

Jag har ärvt em MacBook Air, jag har skaffat programmet MacFamilyTree till denna, jag har tidigare använt samma program i den portabla versionen MobileFamily Tree på min iPad.

Jag har gjort en gedcom export från Disgen 2019.2 till MacFamilyTree, i det stora och hela fiúngerade det som det skulle, men jag upptäckte något konstigt med källorna.

Ibland hamnade källans namn på fel rad i MacFamilyTree, det betöd att titeln på källan var tom, se bifogade bild

IMG_1947.jpg

Jag har frågat olika som kan tänkas vara mere hemme i MacFamilyTree och Apple datorer än jag, bl.a. skickade jag en fråga till Synium Software, den firma som har konstruerat programmet, och fick svar i dag.

Frågan är om det kan tänkas vara en bugg i Disgen 2019.2 när det gäller Gedcom export.

Det visar sig nämligen att ibland fattas tydligen den tag (eller vad det kallas i gedcom språk) som skall ge titeln, se citatet från deras svar nedan:

Here is an example from the file:

0 @S5029351@ SOUR
1 ABBR Lilla Isie (M) EI:1 (1895-1961)
1 TITL Lilla Isie (M) EI:1 (1895-1961) NAD: SE/LLA/13245
0 @S5015749@ SOUR
1 ABBR Hyllie/Limhamn (M) AIIa:61 (1928-1940)
0 @S5037860@ SOUR

Here you can see the differences between two sources. Lilla Isie (M) EI: 1 (1895-1961) has the title (TITL) and the abbreviation (ABBR).
In Hyllie / Limhamn (M) AIIa: 61 (1928-1940) only the abbreviation (ABBR) was adopted.
We suspect that other programs probably only transmit the short form if the title and abbreviation are identical.

I den ena källa till Lilla Isie finns det en tag "TITL" i den andra källa till Hllie/Limhamn fattas den taggen. Titelraden blir tom.

Jag har naturligtvis kollat i min Disgen om jag har registrerat källorna olika, det har jag inte, de är registrerade lika med Disgens Källträd.

Så frågan är om det är en bugg i Disgen 2019.2 eller varför de två källor exporteras olika i Gedcom.