-
Hej, nu är jag tillbaka igen med en ny idéskiss, förhoppningsvis lite renare än den förra. Tyngdpunkten ligger också mer på att dokumentera det man gör, alltså processen lika mycket som resultatet. Processen, stegen man tagit, brukar tendera att "komma bort" när man väl hittat sitt resultat. Men hur man kom dit är egentligen ofta av lika stort intresse som själva släktnotisen, för en annan forskare eller när man själv återvänder efter ett tag.
Den handfull släktprogram jag tittat på har ingen självklar hantering av referenser för stegen fram. Om jag hittar en mor så lägger jag självklart in en referens till källan för hennes födelsedatum, men vad var det som fick mig att tro att det var just den Stina Jonsdotter som var modern? Hur tänkte jag, vad byggde jag på? Det vill jag fånga upp bättre med det här verktyget.
Men självklart ska man också få lite tips för sin forskning, som Matz efterlyste i starten av den här tråden. Man kan registrera Att göra-uppgifter kopplade till en viss person, man får en uppställning av källor som visat sig fruktbara för de närmaste anhöriga, och man får en lathund/checklista med sina favoritkällor för olika uppgifter. Man får också en snabb översikt av var det fattas forskningsinsatser.
Jag har gjort en demo som återfinns på vense.se/prototyp. En beskrivande text öppnas i eget fönster (om man inte har blockerat popup-fönster). Det är helt ok att provköra, man kan inte förstöra något "riktigt". Men börja gärna med att klicka runt för att se vad som redan är inlagt, det ger nog bästa förståelsen.
Upplägget med sidopanel passar knappast ihop med Disgen (snarare i så fall med Genney), men tankarna bakom och funktionaliteten kan man väl resonera om ändå.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler