Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Checklisteprogram som skall styra min forskning

  1. #1

    Matz Engström
    Medlemsnr
    59357
    Inlägg
    5

    Checklisteprogram som skall styra min forskning

    Hej, jag är ute efter ett verktyg, som kan styra mig i forskningen. Börjar åldras, och har väl litet svårt med att komma ihåg vilka av handgreppen jag gjort på vilka personer i mina data. För att förklara, skall jag berätta hur jag använt EXCEL hittills. Jag är bara halvnöjd med lösningen, så jag hoppas egentligen att du kan tipsa mig om hur jag kan göra detta på ett bättre sätt!

    Målet med denna del av min forskning har varit att hitta mina och min frus kusiner, tremänningar och deras ättlingar.

    I en rutnät i EXCEL har jag lagt personer som rader i tabellen, och handgrepp/sökningar/databaser som kolumner. I en cell i rutnätet har jag skrivit ett plus eller minus om jag sökt i den databasen för denna person. Plus anger att jag fann personen, minus att jag inte hittade den. Det blev litet svårt att syfta på rätt rad och kolumn till slut, så jag gick över till att skriva "7+" istället för bara "+" om jag sökt i 1970 års folkräkning. Jag har också använt EXCEL:s möjlighet att låsa kolumner och rader, så att kolumnrubriker och personnamn inte skall skrollas bort. Att jag sökt i http://svenskagravar.se och inte lyckats hitta personen, då blev det "SvGr-" i den cellen.

    Genom att göra indrag en kolumn, kan jag visa upp att en person är barn till personerna ovanför. Första ifyllda kolumn för en person har von Kekules idnummer plus namn för personen. Jag har förlängt von Kekule-numret med ett understrykningstecken för make/maka. Syskon har jag lagt på en bokstav i stället, med A för äldsta syskonet, B för näst äldsta osv.

    Ett ensamt minus i en cell betyder att jag inte ser orsak att göra den sökningen, typiskt för att personen var för ung för att sökas i den folkräkningen, eller att den redan var död.

    EXCEL har fördelen, att jag kan visa bara de rader, som har något ifyllt i en viss kolumn. I de kolumner till vänster där personnamnen står, hamnar ju t ex alla mina tremänningar i samma kolumn, förutsatt att idnumret inte har en understrykning i - för då är det ju en partner till en tremänning.

    Icke ifyllda celler bland kolumnerna för databaser betyder att jag inte gjort sökning i den databasen. Den sökningen är alltså jobb kvar att göra i framtiden.

    Svagheter med denna lösning är bl a att jag inte kan se hur många gånger jag gjort en sökning. Att jag heller inte kan se vilka sökbegrepp jag använt i varje enskild sökning. Noteringar om det får göras i MinSläkt, som är databasen jag lagrar mina forskningsresultat i. Det hade varit mer logiskt att anteckna sökhandgreppen i verktyget som styr min forskning. I MinSläkt tänker jag mig mest ha resultaten av lyckade sökningar, inte vad jag misslyckats med.

    Jag skulle gärna också velat, att EXCEL färgar hela kolumnen och raden jag fn håller markören över. Då hade syftandet på rätt person och databas varit enklare.

    Jag har kunnat färga cellens bakgrund i viss färg, om databasen inte är ständigt åtkomlig för mig. T ex har jag inte alla folkräkningar lokalt på min PC, och jag har fn inte något abonnemang för Arkiv Digital. Färgad ruta betyder då, att jag skall söka nästa gång jag är på biblioteket, där många databaser är åtkomliga.

    Om jag fick önska mig vad som helst i den här vägen, skulle jag vilja ha ett EXCEL-liknande verktyg, som lyser upp hela kolumnen och raden jag har markören över. Och att jag kunde högerklicka med musen i cellen och därmed automatiskt få registrerat ett minus i cellen. Och en möjlighet att med tangentbordet skriva in hur jag sökte. Ett vänsterklick skulle registrera ett plus i stället.

    Har du åsikter och idéer, så svara gärna på min uppmaning!

    / Matz

  2. #2

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Hmm, intressant problem! Det känns som att du egentligen redan har vuxit ur Excel, när du måste införa specialkoder så som du beskriver. För mig verkar den här uppgiften snarare lämpad för databashantering, och att det helst skulle vara integrerat i släktforskningsprogrammet. Men jag vet inget program som har den integreringen, så då får man kanske ändå tänka sig ett separat verktyg, även om det blir en del dubbelarbete med att mata in personer och källor på två ställen.

    Jag skulle nog inte försöka visa släktförhållandena samtidigt, det får släktprogrammet göra. Det här verktyget skulle innehålla dels en lista med alla personer och deras ID i släktprogrammet, och dels en lista med alla källor/databaser etc. Och så ett formulär där du kan koppla ihop dem med varandra och ge mer information, såsom när du sökte, med vilka sökbegrepp - och hur det gick, förstås. När du sparar formuläret sparas en post i en korstabell i databasen, och sen kan man - antagligen i ett annat formulär - för en viss person, eller ännu hellre ett urval av personer, be att få se t.ex. alla källor där man hittat något och alla där man sökt men inte hittat (och hur många gånger man misslyckats), och för en källa/databas få en lista över personer som man har hittat där, och kanske en lista med personer som man sökt men inte hittat. Om man för varje inlagd person lagrat även ID på deras föräldrar och partners, borde man med en knapptryckning kunna få se var man redan har hittat information om närmast anhöriga.

    Man kanske borde tipsa programutvecklarna om det här behovet, för delar av lösningen finns redan i de flesta program. Undrar om jag inte ska prova att göra något sådant i mitt eget hembygge...

    Tack för idén!

    /Sven

  3. #3

    Matz Engström
    Medlemsnr
    59357
    Inlägg
    5
    Hej, du får skriva en uppföljare så småningom, och berätta hur det går med ditt verktyg. Det verkar spännande.

    Jag tror jag kan följa vad du menar, för jag har fuskat litet i relationsdatabasen Access, som ingick i Microsoft Office förr.

    Formuläret du talar om där man registrerar när jag sökte, vilka sökbegrepp jag hade etc blir ju en intressant lista att försöka få omformad till ett slags tabell över handgrepp jag kunde använda i andra fall.

    Kul om du får nytta av idéerna!

    Är detta forum bästa stället att diskutera denna fråga? Det handlar ju om datorer i släktforskning och detta är ju DIS forum för diskussioner.

    Skulle vilja diskutera mer med folk som du, hur ni organiserat era data på disk, filnamn, länkar/shortcuts etc.

    Hälsningar / Matz
    Hälsningar / Matz

    Matz Engström; Borgeråsvägen 4; SE-428 36 Kållered; Sweden
    Mail: matz.engstrom@outlook.com
    Mobil: +46 (0)763 77 48 77

  4. #4

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Ja jag har redan börjat knåpa lite!

    Om det här är rätt ställe för diskussioner? Ja som du kan se ligger jag ett (1) inlägg före dig i statistiken, dvs jag är också ny användare här på forum. Men jag tycker att det borde funka. Långt ner bland ämnena finns ju rubriken Släktforskning, och under den Övrigt om släktforskning, där man föreslås diskutera metodfrågor. De flesta ställer rätt korta, specifika frågor, och det ger nog störst chans att få svar.

    Återkommer!

    /Sven

  5. #5

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Intressanta tankar och diskussion ni för. Spännande att se att det finns medlemmar med idéer för utveckling av verktyg för släktforskningen. Excel är ett mycket användbart verktyg som erbjuder många möjligheter om man lär sig utnyttja det till fullo. Om man dessutom kommer vidare in på makroprogrammeringen i Excel så får man näst intill alla möjligheter att hitta på lösningar. Det finns även andra verktyg samt att bygga något eget från grunden också.

    Jag kommer följa den här tråden så får vi se vart det leder och om DIS som förening kan hjälpa till på något sätt.

    Personligen har jag också funderat i de här tankarna utan att ha kommit till skott med någonting.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  6. #6

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Jag har börjat på en prototyp, men än så länge inte till ett fristående verktyg utan integrerat med mitt släktprogram. Jag har börjat med en sida där man kan välja att få se alla källor/referenser man använt till en viss person i databasen, och valfritt även till föräldrar, barn och partners. Dessutom i kronologisk ordning, så blir det som en rudimentär loggbok över forskningsprocessen. Bara det gav ett intressant tillskott, tycker jag, även om det inte är riktigt vad Matz frågade efter. Nu tänkte jag gå vidare mer åt hans håll.

    @Mikael: Jodå, jag har gjort en hel del i Excel också, inkl. makroprogrammering, men jag gör den här prototypen i PHP och MySql tills vidare. Blir det något av det, kan man kanske tänka sig någon sorts konvertering till Excel för att få det fristående. Men att få det integrerat med släktprogrammet ger klara fördelar, det tycker jag.

  7. #7

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Ja, tre veckor och drygt 3600 programrader senare så finns det nu en prototyp, eller snarare en idéskiss, på http://vense.se/prototyp. Som jag ser det bör en sån här funktion vara integrerad i ett släktprogram, annars kommer man nog inte att idas använda det. Men som diskussionsunderlag ligger det nu fristående och web-baserat, bara att prova. Det finns hjälptexter att plocka fram för de viktigaste sidorna. Läs dem, de gör det nog lättare att förstå vad det hela går ut på. Det finns säkert en massa buggar, men förhoppningsvis går det att prova det mesta. Skulle någon råka ställa till i databasen för mycket, så har jag en backup som jag kan lägga tillbaka.

    Verktyget är i första hand tänkt för forskning kring personer där det är oklarheter. När man behöver pröva många olika källor, och kanske göra flera omtag, får man här hjälp att hålla reda på vad man gjort och inte gjort. Man kan fokusera på en uppgift i taget och få (sina egna) tips om vilka källor som visat sig mest användbara, mm.

    Det finns en enkel släktträdsdel där man kan lägga in nya anhöriga mm, men det är bara i brist på integration i ett släktprogram. Det är alltså inte i första hand de funktionerna som är intressanta, utan om och hur man skulle ha någon nytta av det andra.
    Senast redigerat av slager den 2021-03-26 klockan 16:47.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag är positiv till att använda modern teknik som stöd i forskningen, och det är fantastiskt hur mycket register, databaser och indexerade hjälpmedel som kommit de senaste 15 åren.

    Ser dockä inget behov av att föra en sådan statistik på sökningar i sådana hjälpmedel. Det är ju i originalkällarna man forskar, och då är det ju ointressant i hur många sekundära källor som databaser, som personen finns i.
    Forska i originalkällarna, tag hjälp av databaser, men använd dem inte som källor, då riskerar vi bara att felaktigheter sprids som ogräs.
    Som släktforskare känner väl det som en plikt att sörja för att de uppgifter vi registrerar och eventuellt sprider, är korrekta.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2021-03-26 klockan 21:00.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Nu vet jag inte riktigt hur du Torgny uppfattat det här verktyget. Det är inte särskilt inriktat på sekundärkällor, och den lilla "statistik" som man kan få ut ur det handlar om ens eget arbete. Det är tänkt som en checklista över vad man har gjort för sökningar och vad man har kvar - lika gärna i kyrkböcker och mantalslängder som i DISBYT eller någon annan databas.

    Jag har, som exempel, en släkting född i slutet av 1700-talet som förekommer med minst tre olika födelseår, och hon står i alla husförhörslängder som född i Kind, vilket vad jag vet aldrig har varit en socken utan är ett härad med ett trettiotal socknar. Du kan kanske föreställa dig hur många sökningar jag gjort – födelseböcker, flyttlängder, husförhörslängder – utan att lyckas hitta henne. Det är sådant det här verktyget är avsett att hjälpa till med. Var har jag sökt, gav det något, vad fick jag för idé till vidare sökning? Var har jag hittat information om hennes närmaste? osv.

    Sen har jag ofta haft nytta av olika databaser, men inte som källor utan som ledtrådar. Det gäller ju att hitta rätt originalkälla att forska i!

    (För övrigt är ett av skälen till att jag jobbar i ett program som jag skrivit själv, att jag ville ha "fram" hanteringen av referenser så att man inte hoppar över det för att det är för jobbigt att fylla i. Jag hittade inget på marknaden som fixade det, tyckte jag.)

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ja, jag kunde tänka mig att använda Excel i många olika sammanhang, t.ex. forskning på faddrar.

    Vad gäller att hålla reda på vilka källor jag sökt i, finns en mycket användbar funktion i Disgen, nämligen flaggor. De kan man använda till att markera (tagga) på personer, och det är enkelt att söka på och kombinera.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det finns ju några notistyper man kan använda i sammanhanget som jag tycker fungerar bra.
    Nämligen Oforskat och Hypotes.
    Hypotes är en textnotis, så där kan man lägga en rad/stycke per "notis".
    Använder man inte Referens till nåt kanske även den kan vara användbar.
    Personerna kan då även få en flagga man enkelt kan söka på.

  12. #12

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    ... flaggor. De kan man använda till att markera (tagga) på personer...
    Problemet med binära flaggor (som i Disgen) är ju att - i fallet med källor - man behöver åtminstone dessa fyra värden: 'Ej relevant', 'Ännu ej sökt', 'Sökt, men ej funnen' och 'Sökt samt funnen'.

  13. #13

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ja det vore trevligt med dynamiska flaggor, men till dess. En person kan ju ha flera flaggor, obegränsat.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  14. #14

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Flaggor i all ära, men när man tar bort dem är de borta. Det finns ett värde i att spara historik, så att man kan följa vägen fram till resultatet. Att ha referenser till en uppgift är jättebra, men har man inte ganska ofta undrat: Var fick jag det här ifrån? Hur vet jag att det är just den Stina Olsdotter som gifte sig med just den Pehr Pehrsson?

    Det finns en hake till, och det är att Disgen bara finns för Windows. Själv jobbar jag i Linux-miljö, så då får man hitta andra lösningar.
    Senast redigerat av slager den 2021-03-27 klockan 14:38.

  15. #15

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    En person kan ju ha flera flaggor, obegränsat.
    Förvisso sant, men för varje tänkbar källa behövs då tre binära flaggor: 'Relevant', 'Sökt', 'Funnen'.
    För att söka fram de personer, som sökts men ännu ej blivit funnen i en viss och för personen ifråga relevant källa, skulle dårför följande flagg-uttryck behöva formuleras och värderas: 'Relevant' OCH 'Sökt' OCH ICKE 'Funnen'. Låter det sig enkelt göras i Disgen?

  16. #16

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Håller med att det kunde varit bra med en möjlighet att notera var man forskat och vad resultatet blev. Jag använder flaggor flitigt och kombinerade söknignar och även noteringar i textnotiser för styrning av min forskning. Generellt är jag positivt till användning av alla hjälpmedel för att uppnå kvalitet både i forskningen och i presentation av forskningen. Word, Excel, Powerpoint, Webb-format. Disgen har även många kontrollfunktioner, och openRGD är utmärkt att kontrollera släktträd med.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  17. #17

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Jag har nu inaktiverat länken till min skiss (inlägg #7), för jag håller på att jobba om den. Återkommer förhoppningsvis med något bättre!

  18. #18

    Sven Lagerström
    Medlemsnr
    53398
    Inlägg
    10
    Hej, nu är jag tillbaka igen med en ny idéskiss, förhoppningsvis lite renare än den förra. Tyngdpunkten ligger också mer på att dokumentera det man gör, alltså processen lika mycket som resultatet. Processen, stegen man tagit, brukar tendera att "komma bort" när man väl hittat sitt resultat. Men hur man kom dit är egentligen ofta av lika stort intresse som själva släktnotisen, för en annan forskare eller när man själv återvänder efter ett tag.

    Den handfull släktprogram jag tittat på har ingen självklar hantering av referenser för stegen fram. Om jag hittar en mor så lägger jag självklart in en referens till källan för hennes födelsedatum, men vad var det som fick mig att tro att det var just den Stina Jonsdotter som var modern? Hur tänkte jag, vad byggde jag på? Det vill jag fånga upp bättre med det här verktyget.

    Men självklart ska man också få lite tips för sin forskning, som Matz efterlyste i starten av den här tråden. Man kan registrera Att göra-uppgifter kopplade till en viss person, man får en uppställning av källor som visat sig fruktbara för de närmaste anhöriga, och man får en lathund/checklista med sina favoritkällor för olika uppgifter. Man får också en snabb översikt av var det fattas forskningsinsatser.

    Jag har gjort en demo som återfinns på vense.se/prototyp. En beskrivande text öppnas i eget fönster (om man inte har blockerat popup-fönster). Det är helt ok att provköra, man kan inte förstöra något "riktigt". Men börja gärna med att klicka runt för att se vad som redan är inlagt, det ger nog bästa förståelsen.

    Upplägget med sidopanel passar knappast ihop med Disgen (snarare i så fall med Genney), men tankarna bakom och funktionaliteten kan man väl resonera om ändå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •