Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Biologiskt barn i en familj, men fosterbarn i annan familj

  1. #1

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48

    Biologiskt barn i en familj, men fosterbarn i annan familj

    Barnet är sedan länge registrerat som biologiskt i en familj. Jag har nu funnit att det barnet sedermera tagits som fosterbarn i en annan familj som också finns i min databas.

    Går det att på något sätt låta barnet representeras som en enda individ i databasen? Dvs. både som biologiskt barn och som fosterbarn.

    I så fall, hur?

  2. #2

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Bild som visar hur man kan göra
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Tackar! Det gick förträffligt,

    Men, ... borde man i den 'biologiska' FÖ, på något sätt indikera att ett av barnen också finns som fosterbarn i en annan familj?

    Borde man i fosterfamiljsöversikten också kunna få indikerat att fosterbarnets biologiska familj också är registrerad?

    Mina personliga svar på frågorna är 'Ja'.
    Senast redigerat av walgot den 2020-10-23 klockan 12:15.

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    I Personöversikten för Adoptiv-/ Fosterbarnet kan man välja
    viket av föräldra-paret som ska visas i Familjeöversikten

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I familjeöversikten kan du bläddra mellan alla registrerade föräldrapar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Olsson Visa inlägg
    I Personöversikten för Adoptiv-/ Fosterbarnet kan man välja
    viket av föräldra-paret som ska visas i Familjeöversikten
    Visst och sant och känt. Men, ett foster- (eller adoptiv-) barn kan ju förekomma i två (eller flera) olika FÖ. I den ena av dessa indikeras barnet som F (eller som A). I den andra FÖ ges ingen sådan indikation.

    Från en FÖ där barnet indikeras med F (eller A), borde man - tycker jag - direkt kunna öppna den FÖ där barnet är biologiskt. Ny fråga: Är jag ensam om att tycka detta?

    I den FÖ där barnet är biologiskt, borde - tycker jag - anges att barnet är foster/adoptiv-barn i minst en annan familj och ge möjlighet stt direkt öppna den av dessa familjers FÖ som man vill se. Samma fråga: Är jag ensam om att tycka detta?

    Besläktad fråga: Kan man i en PÖ där minst två föräldra(par) finns angivna, ändra ordningen så att [B] kan placeras 'överst' eller 'underst' beroende på vad man vill? Hur gör man i så fall?

  8. #8

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    I familjeöversikten kan du bläddra mellan alla registrerade föräldrapar.
    Intressant info.

    Hur gör man för att utgående från ett godtyckligt föräldrapar bläddra igenom alla övriga registrerade föräldrapar eller ensamstående föräldrar, dvs. familjer?

    Har varje familj (~föräldrapar) något ID eller annan unik och sorteringsbar info, som lär behövas för en sådan bläddring?

    Varför inte låta flaggor sättas också på en familj?

  9. #9

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    För att i FÖ bläddra mellan barnets föräldrapar: med barnet som centrumperson, antingen högerklicka på centrumpersonen och välj "Nästa familj" eller använd kortkommandot SHIFT + högerpil/vänsterpil. Se https://www.dis.se/fler-foraldrar

  10. #10

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    I en annan, med mig besläktad familj, tog man ett fosterbarn vars biologiska familj också är registrerad. Sedermera adopterade man fosterbarnet. Mina försök att också 'koppla' barnet som adopterad till den f.d. fosterfamiljen lyckas inte. Skall det kunna lyckas? Om inte, varför?

    När man ser en FÖ där ett antal barn finns registrerade och där minst något av dem är foster- eller adoptionsbarn i någon annan registrerad familj, så skulle åtminstone jag gärna ha velat se en 'hint' om detta. Av tidigare inlägg i 'tråden' att döma, förefaller detta önskemål vara orimligt eller olämpligt, eftersom min relaterade fråga inte kommenterats eller besvarats.

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I barnets personöversikt framgår alla föräldrar med namn och typ av relation.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Man kan lätt söka reda personer som är / har; Adopterade/ Fosterbarn
    Gå till Verktyg, sen Analysera/kontrollera notiser, och där väljer du ”Söka personer med/utan relationer
    > Nästa, där finns;
    Personer med adoptivbarn/fosterbarn
    Personer med adoptivföräldrar/fosterföräldrar.

  13. #13

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Jag skall försöka formulera min fråga på ett förhoppningsvis ännu tydligare sätt. Dessförinnan försöker jag också förklara bakgrunden till frågeställningen.

    I en Familjeöversikt (FÖ) ser man ju (via närvaron av en högerriktad fylld triangel) vilket eller vilka av barnen som ingår i någon familjebildning i egenskap av make/maka eller som förälder. Man kan också via ex.vis dubbelklick på ett sådant barn, direkt nå den FÖ där 'barnet' finns i någon make/maka- och/eller föräldra relation. Tydligt och välfungerande!

    I en FÖ där barnet är biologiskt men antingen adopterats av annan familj/person eller tagits som fosterbarn till annan familj/person, ges ingen indikation om denna nya familjetillhörighet. Att man genom att för vart och ett av de biologiska barnen, öppna respektive Personöversikt för att där se om något annat föräldrapar/ensamförälder har någon relation till barnet, är både tidsödande och opraktiskt.

    På något liknande sätt som Disgen använder för att i Familjeöversikten indikera att ett 'barn' också förekommer i någon 'egen' familjebildning, borde, tycker och önskar jag, Disgen också indikera att ett biologiskt barn också förekommer i en annan familj som adopterad/fosterbarn.

    Observera gärna att det är i Familjeöversikten som mitt önskemål hör hemma. Att Personöversikten ger föräldrainfo är välkänt, liksom möjligheten att hitta samtliga fosterbarns- eller adoptionsrelationer. Fungerar också väl, men ger inte den info jag söker, på en plats där den, som jag ser det, borde finnas, även om jag synbarligen är ensam om den åsikten.

    Åter till frågan: Borde Disgen i Familjeöversikter, där biologiska barn adopterats eller tagits som fosterbarn av annan registrerad familj, för sådant barn indikera att annan familjetillhörighet också finns och i sådana fall också ge direkt möjlighet att nå den Familjeöversikten?

    Om svaret är 'nej', så fskulle det bli intressant att få svar på frågan: Av vilket eller vilka skäl?

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Intressant förslag som jag lagt in i vår förslagslåda som #7192. Tål att fundera på hur det ska visualiseras och för vilka personer i familjeöversikten (centrumperson, partner och/eller barn).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Bra, men jag bör nog inte hålla andan ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •