Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ägg resp spermiedonationer

  1. #1

    Krister Cederlund
    Medlemsnr
    58304
    Inlägg
    2

    Ägg resp spermiedonationer

    Hej,
    När man registrerar nu levande släktningar händer det allt oftare att man tagit hjälp på olika sätt för att skaffa barn.
    Har DIS planer på att utveckla beskrivningen av Relationer och Partner för att kunna matcha den nya verkligheten. Jag har själv nu stött på några exempel:
    1. Ägg från okänd donator befruktade med makens spermier.
    2. Befruktade ägg inplanterat i Estland. Fader mig veterligen okänd.
    Det finns säkerligen fler varianter men som sagt finns några planer eller kommentarer till dessa dilemman?

    mvh,
    Krister C

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Den frågan har inte väckts tidigare. Men för framtiden har jag skapat ett ärende av din fråga (#7269).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag talade med ett par vänner som adopterat barn och de berättar att officiell ägg- och spermiedonation leder till att ena parten måste adoptera barnet. Om det sker inofficiellt blir paret per automatik biologiska föräldrar.

    En enkel åtgärda är att använda kommentarsfältet i adoptionen. i
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Nej, i Sverige behövs det inte adoption om man gör det på officiella vägar. Och det blir ju inte biologiskt bara för att man gör det på inofficiella vägar, däremot om en man och en kvinna gör det inofficiellt så blir han juridisk pappa.

  5. #5

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Jag tänker att utöver adoptiv-, foster- och biologisk förälder så borde nog "Juridisk förälder" täcka behoven.

  6. #6
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Man kan fråga sig var den etiska gränsen går för vad man ska registrera.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  7. #7

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Att kunna registrera en familj så som den ser ut, utan att göra t.ex. två kvinnor bägge till biologiska föräldrar känns som en ganska grundläggande registreringsfunktionalitet och inte det minsta oetiskt.

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Man kan ju alltid avstå från att registrera detaljer om andra. Att registrera en familj med nu levande människor så som den ser ut kan ju innebära att man registrerar föräldrarna som föräldrar utan att i detalj beskriva vilken typ det är fråga om. Den sortens information kan man ju ha i sitt huvud, om man nu råkar känna till den.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9

    Caroline Bild
    Medlemsnr
    28493
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    18
    Fast isf skulle det ju behöva finnas ett alternativ som inte säger biologisk. Utan bara "förälder".
    Och det behöver ju inte handla om "andra". Det kan ju handla om ens egna familj. Oavsett så saknas ett alternativ om man vill registrera korrekt och inte få med dom grenarna när man vill ha biologiska relationer för antavlor etc.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •