Nu har jag lokaliserat orsaken med hjälp av Firebug. Inläggen i en tråd avgränsas med hjälp av elementet DIV i flera nivåer, och medan inlägg #2 och framåt omsluts av DIV CLASS="content", så omsluts det första av DIV CLASS="content hasad" (omedelbart efter rubrikelementet H2 CLASS="title icon", som inte berörs av den breda högermarginalen).
Elementklassen "hasad" (som jag misstänker är en förkortning för "has advertisment") definieras i CSS-filen http://forum.dis.se/vb/css.php?style...s,lightbox.css (jag beklagar URL-längden, men det är precis så den anges heta) på rad 1409.Om jag tillfälligt stryker "margin-right: 300px" i Firebug så försvinner det vita fältet till höger, och inläggstexten tillåts breda ut sig över resten av sidan. Det synes uppenbart att det vita fältet är avsett för en annons i början av varje tråd, och bredden 300px är förmodligen vald med tanke på dylika annonsers utrymmesbehov, så jag vill inte föreslå att det reduceras. Däremot verkar det onödigt att ange klassen "hasad" på det första inlägget när det nu inte finns någon annons alls att visa.Kod:.hasad { display: block; margin-right: 300px; }
Mitt råd är alltså att någon gräver i konfigurationen av vBulletin för att se om det går att stänga av visning av annonser helt och hållet i diskussionstrådarna. Om vi skall tillåta reklam i DIS Forum (vilket är en separat diskussion), så bör den åtminstone inte ta utrymme från det första inlägget i varje tråd, utan hellre utformas som mindre störande banners ovanför själva tråden. Inläggsrutorna bör reserveras för sådant som har med trådens sakinnehåll att göra.