Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spaltbredd

  1. #1

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29

    Spaltbredd

    aaa bbb ccc ddd eee fff ggg hhh iii jjj kkk lll mmm nnn ooo ppp qqq rrr sss ttt uuu vvv www xxx yyy zzz ååå äää ööö

    WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW WWWWWWWWWWWWWW

    Första inlägget i varje (?) tråd verkar påtvingas breda marginaler, som lämnar väldigt litet utrymme kvar åt texten (kanske beroende på webbläsarfönstrets bredd). Jag försöker utröna vad det beror på.

  2. #2

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    aaa bbb ccc ddd eee fff ggg hhh iii jjj kkk lll mmm nnn ooo ppp qqq rrr sss ttt uuu vvv www xxx yyy zzz ååå äää ööö

    Problemet uppstår också i denna tråd, att döma av hur mitt inlägg ovan ser ut för mig (jag använder Mozilla Firefox 2.0.0.5, och första raden bryts mellan "ggg" och "hhh" varefter resten av texten, frånsett sekvensen av "W", begränsas till samma bredd och resultatet ser ut som en smal tidningsspalt).

  3. #3

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    I min kommentar (#2) bryts första raden i stället mellan "ttt" och "uuu", vilket ser mera normalt ut (det blir bara ett par centimeter kvar till fönstrets högra kant).

    Jag använder en bildskärm med storleken 1280x1024 pixels. Jag brukar dock nöja mig med att låta webbläsarfönstret uppta ungefär två tredjedelar av skärmens bredd, för närvarande 810x945 pixels (79 pixels skillnad i höjd beror på meny- och verktygsfälten i Gnome), detta för att jag vill kunna se andra tillämpningars fönster (eller åtminstone delar av dem) samtidigt. Jag utnyttjar flikar i Firefox, men ibland öppnar jag dessutom flera samtidiga fönster i webbläsaren för att tillfälligt gruppera ihop vissa sidor.

    När jag nu öppnar den här diskussionstråden i ett separat fönster och drar ut det till skärmens fulla bredd (1280 pixels), då breddas textspalten i första inlägget i motsvarande mån, även om det kvarstår en vit marginal till höger. Min alfabetsrad i första inlägget bryts nu mellan "zzz" och "ååå", medan den i kommentar #2 inte bryts alls (och stycket därefter ryms på två rader i stället för fyra).

    Är detta till synes outnyttjade marginalutrymme till höger i första trådinlägget skapat med avsikt, av stilistiska eller andra skäl? Jag ser inte att det fyller någon meningsfull funktion, och även om det finns något sådant behov så bör utrymmet inte ha en fast bredd i pixels räknat, särskilt som det här tycks röra sig om cirka 300 pixels (en fjärdedel av min skärmbredd). Förhoppningsvis är det en bugg eller konfigurationsmiss i vBulletin som kan åtgärdas (jag har inte undersökt än huruvida jag kan göra något åt saken i mina egna profilinställningar).

  4. #4

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    Nu har jag lokaliserat orsaken med hjälp av Firebug. Inläggen i en tråd avgränsas med hjälp av elementet DIV i flera nivåer, och medan inlägg #2 och framåt omsluts av DIV CLASS="content", så omsluts det första av DIV CLASS="content hasad" (omedelbart efter rubrikelementet H2 CLASS="title icon", som inte berörs av den breda högermarginalen).

    Elementklassen "hasad" (som jag misstänker är en förkortning för "has advertisment") definieras i CSS-filen http://forum.dis.se/vb/css.php?style...s,lightbox.css (jag beklagar URL-längden, men det är precis så den anges heta) på rad 1409.
    Kod:
    .hasad {
       display: block;
       margin-right: 300px;
    }
    Om jag tillfälligt stryker "margin-right: 300px" i Firebug så försvinner det vita fältet till höger, och inläggstexten tillåts breda ut sig över resten av sidan. Det synes uppenbart att det vita fältet är avsett för en annons i början av varje tråd, och bredden 300px är förmodligen vald med tanke på dylika annonsers utrymmesbehov, så jag vill inte föreslå att det reduceras. Däremot verkar det onödigt att ange klassen "hasad" på det första inlägget när det nu inte finns någon annons alls att visa.

    Mitt råd är alltså att någon gräver i konfigurationen av vBulletin för att se om det går att stänga av visning av annonser helt och hållet i diskussionstrådarna. Om vi skall tillåta reklam i DIS Forum (vilket är en separat diskussion), så bör den åtminstone inte ta utrymme från det första inlägget i varje tråd, utan hellre utformas som mindre störande banners ovanför själva tråden. Inläggsrutorna bör reserveras för sådant som har med trådens sakinnehåll att göra.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    I Firefox 3.6 brytes ikke innlegg #2 og de senere i det hele tatt utenom skjermbredden gjør det.

    Firefox 2 er svært gammel.

    Foreslår test av Firefox 4 også. Den er i beta så vidt jeg har forstått.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    Jag vet inte om jag förstår dig rätt, Alf, men jag har inga invändningar mot hur inlägg #2 och framåt ser ut. Det är textspalten i inlägg #1 som är överdrivet smal, eftersom CSS föreskriver en högermarginal på 300px. Jag har inte lusläst all HTML- och CSS-kod, men det synes rimligt att webbläsaren faktiskt följer instruktionerna i CSS, oavsett vilket versionsnummer den har.

    Om man erhåller en horisontell rullningslist för att flytta sidan för denna tråd sidledes (som jag gör), så beror det sannolikt på sekvensen av "WWWWWW" som jag stoppade in för att testa en av mina teorier (att spaltbredden påverkades av långa ord). Den teorin visade sig vara felaktig, men bokstavsraden förstärker intrycket av hur smal textspalten är i övrigt.

    Det kanske inte är någon annan som ser samma fenomen som jag? Jag kan göra en skärmdump för att visa, men för att det skall vara meningsfullt bör den som kan göra något åt saken också efterfråga informationen. Eftersom en del berörda personer tycks vara upptagna med ScandGenTour 2010 begär jag inte att problemet löses på stört; jag kan för min egen del kringgå problemet genom att inleda varje tråd jag själv startar med ett tomt dummy-inlägg.

    Nu testade jag att läsa tråden i Lynx. Där uppträder inte samma fenomen, men det beror förstås på att Lynx struntar i allt vad CSS heter (mig veterligen). Det går att stänga av CSS i Firefox också; det blir inte vackert, men det går att läsa.

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Vet ikke om det er sammenheng, men HTML Validator som er en plugin til Firefox, så rapporteres en rekke feil som kanskje burde gåes over. ??
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det borde gå att fixa. Ska gräva i vBulletin-konfigurationen lite senare i höst. Det kan också möjligen vara en bug som blivit fixad, vi kör nu 4.0.3 men senaste är visst 4.0.7.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Sendte deg et snapshot på hva som rapporteres. Hovedsaklig at det mangler http:// i lenkene. Formell feil, men kan stelle til trøbbel i enkelte browsere.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    Jag har sett andra varningar när jag testat med HTML Validator, men jag kan återkomma till dem senare. De har knappast med spaltbredden att göra, som jag menar entydigt kan härledas till annonsfunktionen. Nu har jag för övrigt verifierat utseendet i såväl Firefox 3 som MSIE 8, och så här ser början av denna tråd ut i den senare:
    spaltbredd-msie-8-0.jpg

  11. #11
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Hovedsaklig at det mangler http:// i lenkene.
    Snarare att det är åäö i länkarna?

    Valideringsfel är inget jag tänker laga själv utan det blir möjligen en felanmälan till vBulletin. Det blir tråkigt att uppdatera om man har ändrat själv i källkod eller andra filer.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  12. #12
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det finns en s.k. stilvariabel vid namn ad_post_maxWidth som kontrollerar marginalen. Jag satte den till 0.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  13. #13

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    Tack, det löste problemet! Det blir antagligen knas om man försöker aktivera annonser samtidigt som utrymmet för det är noll, men det torde inte vara aktuellt hos oss...

  14. #14
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Betyr det at første innlegg i en tråd behandles likt med rene annonser ??

    Det er vel en funksjonsfeil i vBulletin ?? Vanlige tråder bør vel være det, og annonser noe annet (som man kanskje også skal sperre mot kommentarer, annet enn kanskje fra redaktør ?)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  15. #15

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    Funktionsfelet är att utrymme reserveras för annonser även om det inte finns några att visa. Det finns nyttjare av vBulletin som vill ha reklam insprängd i diskussionstrådarna, ibland enbart gentemot oinloggade besökare för att uppmuntra dem att registrera sig och logga in (och för att på så sätt få in reklampengar för alla sporadiska besökare utan att trötta ut de trogna).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får redigera dina inlägg
  •