Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Mellanlagring av foton vid exporten

  1. #1

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20

    Mellanlagring av foton vid exporten

    Jag upptäcker att vid export till Släkten så kopieras alla foton in till en mapp som heter DgGed\temp.
    Jag har valt att alla mina personer ska tas med och då tror jga att följande händer.
    Alla foton i DgPic kopieras och listigt nog alla foton in även om de ligger i olika undermappar som jag har det. Jag vet att Släkten vill ha det i en mapp och nu gäller att alla filnamn är unika.
    Dessutom kopieras gedcomfilen dit. Dessutom kopieras en zip-fil in som innehåller både gedcomfilen OCH alla foton igen. Det är den zip-filen som exporteras misstänker jag. Men observera att alla foton alltså kopieras in dubbelt. Om man har stora och många bildfiler så tar detta stor plats. Om man sedan i sin säkerhetskopiering har med DgGed så säkerhetskopieras allt detta varje gång.
    Visst är det så här? Jag vill inte säga att det är fel men man bör vara medveten om det och själv vidta lämpliga åtgärder om det blir problem. Ett argument för att använda små bildfiler kanske.
    Senast redigerat av dis08307 den 2020-11-28 klockan 18:15.

  2. #2

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Hej,
    jag har böjat använda notistyperna för bok- respektive web-bilder. Då kan jag enkelt styra vilket som skall användas i de olika sammanhangen. Löser naturligtvis inte den potentiella namn-konflikten men ett steg på väg att hantera de volymer som bilder ger upphov till. Webb-bilderna är i storleksordning 30-70 KB vilket oftast duger gott, särskilt på en telefon.
    De nya notiserna är toppen för oss som både gör böcker och web-baserade presentationer.
    Nils

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •