Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur hanteras Jr, Sr och III i Disbyt

  1. #1

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917

    Hur hanteras Jr, Sr och III i Disbyt

    Jag har personer som heter Malcolm Johnson Sr (dvs senior) resp Malcolm Johnsson Jr (dvs junior) i USA.
    Hur skall man skriva det i Disgen och hur hanteras det i Disbyt?
    På samma sätt hur skall man registrera Malcolm Johnsson III (den tredje) för att fungera i Disbyt?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  2. #2
    Det är suffix, de heter inte så, det är inte en del av deras namn, lika lite som "den yngre" elle "den äldre" är en del av namnet.
    "Usually the notation “Jr.” or “2nd” just meant that someone else with the same name lived in the same town and was older. That was really all there was to it. They could be father and son, uncle and nephew, first cousins, or not related at all. The suffix of the “3rd” meant that there were two older people in the town with the same name. In such cases, when the oldest person with that name died the “2nd” would drop the suffix and the “3rd” would now be called “2nd.”" Källa: https://vitabrevis.americanancestors...your-suffixes/

    En Jr blir alltså Sr när någon äldre i familjen med samma namn dör och det finns en ytterligare yngre i släkten som går från nr III till att bli Jr ... Eftersom suffixen inte är en del av namnet skriver jag om det förekommer in det som textnotis.

    Hälsningar,
    Eva

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Nu gällde frågan hur dessa suffix bäst registreras i Disgen för att det skall bli bäst i Disbyt. På vår träff om bl.a Disbyt igår diskuterades bl.a.
    1) Var är det bäst att registrera dessa, efter förnamn eller efter efternamn, för att det skall bli bäst i Disbyt? Har Disbyt några krav på detta?
    2) I Disgen går det bra att söka på dessa suffix, men går det att söka på dem i Disbyt? T.ex. söka på Jr (bara), Junior (bara), Malcolm Jr resp. Malcolm Junior.
    Vidare är det väl troligen så att det inte sker någon normering av dessa suffix i Disbyt.

    Och det förekommer att denna "numrering" blir en del av namnet. T.ex. Malcolm Johnson IV är en specifik person.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #4
    Mitt svar är fortfarande att det inte är ett namn .... då tas det väl bort ur Disbyt liksom "Överste Persson" inte har med Översten om någon skrivit in det i namnfältet.
    Disbyt har inte krav om saker som inte är namn, år och församling - det är Disbyts enda krav.

    Hälsningar,
    Eva

  5. #5
    Hej Torgny!

    Eftersom Disbyt primärt är avsedd för att matcha olika medlemmars uppgifter mot varandra, tas prefix o suffix till efternamn inte alls med. Detta för att det skulle kunna störa matchningen, om inte alla skriver dessa på samma sätt.

    Dessa begrepp sorteras således bort redan i första steget av Disbyt-bearbetningen, och det har alltid varit på det sättet.

    Jag kollade en egen släkting som kallade sig Ohlson Jr i efternamn, för att skiljas från en annan affärsman Ohlsson. Jr som jag har i Disgen, finns ej med i Disbyt alls.

    Jag ser inte omedelbart någon anledning att ändra på denna hantering.

    /Olof C

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Tack Olof.
    Det gällde bara att klargöra vad som gäller.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    I nya disbyt förkommer inga namn som är mindre är tre bokstäver men med vissa kända undantag. Förnamn: bo, er, lo, ol. Efternamn: ek, ax, bö, ed, id, lo, mo, ny, ås, ré, al, bo. Om det finns ytterligare exempel på två-bokstavs-namn vill jag gärna veta detta och lägga till dem i undantagslistan. Detta gäller sök-namnen för sökning. Original namn visas oförändrat

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Men det är nog skillnad på vad som lagras i Disyt och vad man kan söka på.
    T.ex. är mellannamn viktiga i USA, i formen John M Johnson. Och sådant hittar man i Disbyt, men man kan inte söka på M som ett enskilt namn. Enligt Ulfs information undrar jag om M:et tas bort vid inlämningen till Disbyt, eller om det sparas och även visas men att det inte går att söka på det. Samma då med Jr kanske , eller annorlunda?)
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Både söknamn som är rensade från "förkortningar" och original namn finns i databasen. Man söker på söknamn men original namn visas. Exempel på hur det kan se ut:
    Original förnamn: "Maria Mm Mmf M Syd Ec" ger söknamn "maria mmf syd". Det finns ett par extra mellanslag också som tyder på att något ogiltigt tecken också rensats bort. Sådant rensas även i original namn. Detta är inte något ovanligt undantag. Sedan kan man ju gissa varför det står mm mmf etc som förnamn. Sannolikt är det fel någonstans på vägen mellan medlemmens bidrag och disbyt databas. Som svar på frågan: John M Jonsson visas om detta är inskrivet men det går bara att söka på john jonsson.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det betyder alltså att Jr och Sr lagras i Disbyt databas, och visas också, men det går inte att söka på dem.
    Enligt Olof skulle det vara annorlunda.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Ort
    Braås
    Inlägg
    117
    Om Jr och Sr har rensats bort i classic disbyt kommer det naturligtvis inte med i nya disbyt. I övrigt tror jag det är samma upplägg med sökning på rena namn.

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det verkar vara lite oklart om Jr och Sr lagras i nya Disbyt, eller inte? Någon i Disbyt-gruppen som vet?
    Att man inte kan söka på dem i nya Disbyt verkar vara klart, men jag tror att de lagras och visas.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  13. #13
    Det skrivs mycket skräp i namn-fälten som inte hör hemma där. Exempel är olika koder som VI:23, nr 46, ff mf, osv. Även begrepp som född, gift, adlad förekommer.

    Vi har genom åren försökt att fixa koden så att vanligt förekommande avarter inte kommer med. En hel del justeras direkt och sparas inte undan som originalstavning. Det är säkert så att vi inte fångar allt, utan en del har flutit igenom och kommer att flyta igenom. En del kan Disbyt-ombudet styra vid bearbetningen. Hopplösa fall får jag för bedömning, och jag gör ibland nya fixar om jag tror att det går att göra utan att skapa problem i andra ändar.

    När det gäller just Jr och J:r, så plockas det bort. När det gäller Sr har det väl förekommit så pass sällan, så att det inte har kommit med i namnputs-listan.

    Budskapet när det gäller Jr, Sr, den äldre, den yngre osv är att man helst inte ska ta med det i namnfälten i Disbyt.

    Inom parentes vet jag att det finns andra släktforskarprogram som kan hantera Prefix och Suffix i särskilda namnfält, men jag är osäker på hur det i förlängningen hanteras i Gedcom-filerna.
    /Olof C

  14. #14
    Och när det rensas i Disbyt-körningen kan det ju inte finnas nersparat och lagrat i "nya Disbyt".

  15. #15

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Citat Ursprungligen postat av Eva Dahlberg Visa inlägg
    Och när det rensas i Disbyt-körningen kan det ju inte finnas nersparat och lagrat i "nya Disbyt".
    Nu förstår jag inte vad du menar. Antingen sparas det i Disbyt eller inte. Det kan inte både rensas och sparas?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  16. #16
    Torgny, min tolkning av det Olof skriver är att det rensas bort - och då kan det ju inte sparas - mitt förtydligande var tydligen inte bra ... Det sparas inte.

  17. #17
    Olof i gedcom 5.5 hanteras förnamnsprefix med taggen NPFX och suffix med taggen NSFX.

    NPFX {NAME_PREFIX} Text which appears on a name line before the given and surname parts of a name. i.e. (Lt. Cmndr.) Joseph /Allen/ jr.
    NSFX {NAME_SUFFIX} Text which appears on a name line after or behind the given and surname parts of a name. i.e. Lt. Cmndr. Joseph /Allen/ (jr.) In this example jr. is considered as the name suffix portion.
    Utvecklare av Genney och ägare av Genney Digit.

  18. #18

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det vore naturligtvis en möjlig väg att lägga till ett fält för Suffix, som då exporterades på det sättet. Frågan är om behovet är så stort och om övriga program importerar det. Jag startade tråden fränst för att klargöra hur Disbyt hanterade dessa suffix.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  19. #19

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    En av anledningarna till att jag behövt överge Disgen, är att DIS och/eller Disgen-konstruktörerna valt att 'bestämma' vilka möjliga GEDCOM-data som kan - eller inte kan - skrivas eller läsas.

    Hela GEDCOM-domänen borde givetvis kunna utnyttjas, men via lämpligt utformad konfigurationsmöjlighet i önskad utsträckning kunna begränsas av Disgen-användaren.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •